Tobias Söderlund: "Den största faran med AI i vardagen är att folk litar för mycket på tekniken"
Tobias Söderlund har tidigare skrivit tio nervkittlande böcker och vet precis hur man berättar en ryslig historia! Nu är han aktuell med sin nya bok Mördaren i huset. Den bjuder på fartfylld bladvändarläsning som passar perfekt för alla skräckfantaster.
Vi fick en pratstund med författaren om intresset för skräck, superintelligenta AI-system och om hur man skriver riktigt läskiga berättelser.
Mördaren i huset bjuder på en blodisande, riktigt läskig berättelse, vem har du skrivit boken för?
För alla barn som gillar läskigheter lika mycket som jag gjorde i deras ålder. Jag tycker att det måste finnas riktigt otäcka böcker skrivna för den målgruppen också – så att de inte bara behöver söka sig till vuxenskräck för att stilla behovet av nervkittlande nöjen.
Du är väldigt intresserad av genren skräck, både vad gäller film och böcker. Hur väcktes det starka intresset och när?
Mitt skräckintresse har jag haft så länge jag kan minnas. Jag skulle tro att det fick en boost av att jag delvis växte upp i två länder med stark halloweentradition: Kanada och Irland. Halloween var alltid årets höjdpunkt för mig som litet barn och därför föll det sig rätt naturligt att skräckhistorier blev mitt fokus, både när det kom till läsande och skrivande.
Det superintelligenta AI-systemet Ava som är installerat i huvudpersonen Miltons hus, spelar en av huvudrollerna i boken kan man säga, hur fick du idén till att låta Ava vara det drivande elementet i handlingen?
Det var där idén till den här boken började för ett par år sedan. Plötsligt pratade alla om AI och då började jag fundera på både möjligheterna och farorna med den nya tekniken. Jag spånade rätt länge på hur jag skulle kunna använda den här AI-karaktären innan jag började skriva – sedan blev det en helt annan bok av det hela än vad jag hade trott från början. Men AI-spåret var med från start.
Utvecklingen av artificiell intelligens sker i rekordhög fart och är naturligtvis ett viktigt hjälpmedel i vardagen för många. Ser du några potentiella faror i utvecklingen av AI? (Förutom hemma-assistent-system som tar sig (för) stora friheter!)
I dagsläget tycker jag att den största faran med AI i vardagen är att folk litar för mycket på tekniken. Ibland känns det som att källkritiken har tagit ett kliv tillbaka sedan AI-boomen, trots att det borde vara allmänt känt vid det här laget att tjänster som ChatGPT hellre hittar på ett svar som verkar sannolikt än erkänner att den inte vet. AI har också skapat nya, enklare möjligheter till desinformation och manipulation – men i alla dessa fall är det snarare människan som är problemet, inte tekniken i sig. Sedan finns det såklart risk att större faror lurar runt hörnet, just med tanke på att utvecklingen går så fort. Skulle vi utveckla AI som överträffar mänsklig intelligens – vilket vi lär göra – vet man aldrig vad som kan hända… Redan för ett par år sedan varnade ”världens smartaste svensk”, Max Tegmark, för att en okontrollerbar AI skulle kunna utplåna mänskligheten. Riskerna för det har väl inte direkt minskat sedan dess.
Vad är de viktigaste ingredienserna enligt dig för att skriva en riktigt spännande och till och med otäck berättelse?
Jag brukar lägga stort fokus på antagonisten när jag börjar planera en ny bok. Att skapa ett skräckinjagande hot med en bakgrundshistoria och drivkrafter som får dess agerande att kännas trovärdigt är centralt. Sedan får miljön gärna förstärka hotet, och så brukar jag anpassa huvudkaraktären för att hen ska tycka att hotet är extra obehagligt. Om inte de man läser om blir rädda för det som händer kommer inte läsaren bli det heller. Överlag tycker jag att det är bra med lagom modiga huvudpersoner – de ska våga kasta sig in i otäcka situationer, men de ska bli livrädda för det som sedan händer.
Om Mördaren i huset
När höstmörkret sänker sig laddar Milton och bästa vännen Thea för den ultimata skräckkvällen – med läskiga filmer, berg av snacks och hjälp från familjens AI-system Ava, programmerad för att skapa extra kuslig stämning. Allt är förberett för en kväll i rysningarnas tecken.
Men planerna slås i spillror när den nya klasskompisen Simme plötsligt dyker upp. Något med honom känns inte riktigt rätt. Snart förvandlas det påhittade skräckmyset till iskall verklighet – och Milton och Thea inser att det inte bara är på film man kan behöva vara rädd för mörkret …
Med Mördaren i huset bjuder Tobias Söderlund på ännu en pulshöjande bladvändare – perfekt för alla som älskar när det kittlar i magen av skräck.
Om Tobias Söderlund
Tobias Söderlund, född 1989, är journalist och författare, bosatt i Stockholm. Han debuterade 2019 med Prästgårdens hemlighet, första delen i den hyllade Spökkameran-trilogin, som tillsammans med serien om Spökhunden Buster gjort honom till en av Sveriges mest lästa skräckförfattare för barn och unga. Böckerna har nominerats till Crimetime Award Årets barndeckare och uppskattas för sitt höga tempo och sin nervkittlande spänning.
Tobias arbetar som journalist på Expressen. Han älskar att resa till platser med rykte om sig att vara hemsökta, och han säger själv att han lika gärna vill skrämma som bli skrämd – något som tydligt präglar hans berättelser.


