Fem myror är fler än fyra elefanter, färg- och formbok

Författare: Lasse Haglund, Bengt Linné
Illustratör: Owe Gustafson

Utgivningsdag: 2003-09-10
Recensionsdag: 2003-09-10

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

En rolig och annorlunda färg- och formbok som är både en bilderbok och en ordbok med namn på färger, former och mönster. Och som alltid när det är en bok som bygger på pedagogiken från den flerfaldigt prisbelönade teveklassikern, tränas grundläggande begrepp under lekfulla former. Barn och vuxna inbjuds till en spännande upptäcktsfärd där de tillsammans får lära sig känna igen och benämna ett hundratal färger, former och mönster, allt i Owe Gustafsons värld av märkliga elefanter! Här trängs droppformade, knottriga och sicksackrandiga elefanter med en mängd andra säregna elefantskapelser och en och annan myra, i färger som blåsippsblått, falurött och saffransgult ¿ alla med uppgift att illustera just färg och form. Färg- och formupptäckarna får först möta de två rena okulörta färgerna svart och vitt samt de fyra kulörta färgerna gul, röd, blå och grön. Därefter följer ett sextiotal ljusa eller mörka, sammansatta färger - som pepparkaksbrun, mossgrön och grisskär, benämningar som ofta knyter an till mat, växter eller djur. Formerna går från de fyra geometriska grundformerna cirkel, triangel, kvadrat och rektangel till ett urval vanliga former och mönster och deras benämningar i vardagsspråket - som spetsig, spiralformad, polkagrisrandig. Fem Myror-skaparna är fulla av liv och deras vinnande koncept dyker upp även i andra sammanhang! I sommar turnerar en scenshow i folkparkerna i Riksteaterns regi, efter manus av Lasse Haglund och Bengt Linné. Hösten 2002 fick Fem Myror Bild- och Ordakademiens pris för den samlade produktionen: "För folkbildande insatser mitt i hemmet där bokstäver, ord och siffror får liv och betydelse för unga människor i ständigt nya generationer."

Recensionsdag: 2003-09-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Owe Gustafson Thema-kod: Bilderböcker Antal sidor: 64 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163836459 (2003-09-10)

Fler böcker av författaren

Författare: Lasse Haglund, Bengt Linné
Illustratör: Owe Gustafson