Huset mittemot

Författare: Alex Haridi
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2015-01-12
Recensionsdag: 2015-01-26

Mediakontakt: Tove Kullenberg

Manusförfattaren Alex Haridi har skrivit för dramaserier som Anno 1790, Äkta människor och Blå ögon. Romandebuten Huset miitemot är en driven och lyhörd utvecklingshistoria och psykologisk thriller – i ett. "Det finns historier som berättas om och om igen trots att alla redan har hört dem. Historien om Jonathan Andersson var en av dessa. Det fanns inte en elev på Uddviksskolan som inte kunde den utantill och ändå slutade den aldrig att fascinera. Det var ingen lång historia och den var inte särskilt komplicerad. Den gick så här: ”Den nittonde oktober 1992 cyklade Jonathan Andersson hem från skolan. Han åt sitt mellanmål och gjorde sina läxor. Sedan gick han upp på vinden och hängde sig. Han var bara tretton år gammal." Alla i stan kan den här historien. Även Joel: en smart, grubblande kille som växer upp mittemot huset där allting hände. Det kallas Ödehuset eftersom ingen har bott där sedan det hemska för tjugo år sen. Men så en septemberdag parkerar en bil vid infarten. En man kliver in med en papperspåse och kommer ut tomhänt. Och den enda som ser honom är Joel. Det här blir början på ett sökande efter sanningen där alla gränser suddas ut. Är det lek eller allvar? Verklighet eller fantasi? Joel eller Jonathan?
Huset mittemot är en gotiskt inspirerad utvecklingsroman i samma anda som To Kill a Mockingbird och Stand by me. Stundtals krypande otäck, stundtals humoristisk, fångar den känslan av att vara tretton år och den enda på hela jorden som inte fattar hur allt hänger ihop.

"Alex Haridis debut kommer att räknas bland årets bästa ungdomsböcker när 2015 summeras." Andreas Palmaer, Dagens Nyheter

"Med en krypande känsla av obehag läser man om Joels upp och ner vända värld där han söker svar om Jonathan men även om sig själv. En välskriven ungdomsroman som är svår att lägga ifrån." read-on, Borås.se

"...i övrigt älskar jag språket i den här romanen /.../ Det här är bra och mycket filmiskt. " bokgalleriet.blogspot.se

"När jag läste prologen tänkte jag bara THIS IS IT. Alla bitar föll på plats." saganomsagorna.se

"Huset mittemot har ett väldigt fint språk och jag är en person som inte brukar uppehålla mig vid språket i en bok. Här flyter det på som en porlande bäck och historien griper tag i en väldigt snabbt./.../Jag tycker att boken funkar väldigt bra från 12 år och uppåt och lika bra för unga som för vuxna. Det var spännande väldigt länge, inte bara historien om Jonathan utan även personerna runt Joel." sincerleyjohanna.blogspot.se

"Det här är inte skräck med buller och bång utan istället en lite smygande känsla av obehag som kan vara minst lika otäck. Referenser till Maria Gripe känns inte långsökta men jag tänker också på Stephen King - kanske inte så mycket för skräcken som för att detta också är en fin uppväxtskildring, något som ju King också är fenomenal på." bokpratarna.blogspot.se

"Läsvärd bok som ligger i gränslandet mellan mellanåldern och vuxna läsare, den är liksom både och på samma gång. Kanske inte så mycket skrämsel, men mycket psykologiskt och suspense. Plus att boken är så otroligt skön att ha i handen!" bokpandan.blogspot.se

"En rik berättelse som inte trampar på i de vanliga spåren, med bra dialog, en intensiv kulmen och där alla karaktärer får tala för sig själva och avge sin berättelse. Man läser med känslan av att det finns en förklaring till att vi är de människor vi är. Lika intressant för vuxna som för tonåringar." Borlänge Tidning

"Alex Haridi är dessutom en driven språkkonstnär som kan bygga upp magisk spänning och han gör något modigt i ungdomsbokens värld. Han vågar blanda allvar med humor." LENA KJERSÉN EDMAN, Västerbottens-Kuriren

"Okej. Det kanske inte är världsomvälvande, men ibland får jag ovilliga läsare att läsa av fri vilja. Det är också vad som hände efter det att jag hade läst första kapitlet av Alex Haridis bok Huset mittemot högt för fyra av mina gymnasieklasser. En av grabbarna (ni vet de där som vanligtvis har matcher att spela eller tangentbordsknappar att trycka ner) gick och lånade boken och sade nästa dag: "Jag vet inte vad som hände men jag läste 150 sidor igår." Det är enkelt att inspirera unga människor till läsare om man presenterar den här boken för dem. " bokgalleriet.blogspot.se

"Huset mittemot är ingen spökhistoria, utan en småläskig, men också småmysig historia om att vara tonåring och försöka hitta sig själv i en värld som inte är så enkel. Jag gillar kombinationen av det väldigt verkliga och det som inte är lika verkligt. Jag gillar Joel och hans något dysfunktionella familj och jag gillar också historien om Ödehuset. Jag måste också säga att jag absolut älskar omslaget av Anna Henriksson, som är otroligt snyggt och dessutom fångar stämningen i boken perfekt." enligto.se

"Författaren Alex Haridi är vanligtvis manusförfattare, men man märker tydligt att han har talang även för romanskrivning! /.../ Det var ett tag sedan jag läste Huset mittemot, men ändå hänger den sig kvar. Handlingen i sig hänger inte kvar, snarare karaktärerna. De har ett djup som är ovanligt i böcker för ungdomar. Alla bifigurer lyfts på något sätt fram och får egna röster i den lilla plats de får. Otroligt imponerande." www.bokstaden.se

"Haridi pendlar som sagt mellan en mängd genrer. Han skriver om den övergivna småstaden och dess uppväxtmiljöer som den värste Stephen King. Han låter Joel försöka ta reda på vad som verkligen hände Jonathan på ett sätt som ibland påminner om Harper Lees To kill a mockingbird. Här finns också en annan mamma med en otäck dragningskraft som får mig att tänka på Gainmans Coraline… Det är spännnande och just det där vacklandet mellan genrer håller spänningen vid liv. Läser jag en spökhistoria? Är det ondska som bor i ödehuset? Eller vem är det som lägger fram kläder till Joel när han vaknar i Jonathans rum efter att han brutit sig in där? Det är väldigt snyggt gjort. Här finns skolvardag och relationer, mellan vänner och mellan familjemedlemmar skildrade med ett fint gehör." Siri Reuterstrand, www.alba.nu

"Utan en enda droppe blod har vi här en riktigt riktigt spännande bok. Huset mittemot av Alex Haridi är en sån där bok med krypande spänning och en känsla av att något, kanske allt, kommer att gå fruktansvärt fel." superbrabok.blogspot.se

"Huset mittemot har jag gått och kikat på i hyllan på praktiken ganska länge nu. Just eftersom Haridi är manusförfattare till Äkta människor så kommer jag för alltid geniförklara honom, oavsett vad det gäller. Jag hoppades verkligen att jag skulle få fortsätta med det. Och det kan jag! Huset mittemot är en sjukt obehaglig historia som gjorde att jag drömde mardrömmar två nätter i rad. /.../  Jag kan inte annat än säga bra saker om den här boken, språket tycker jag också är helt fantastiskt och trots att karaktärerna beskrivs med få ord känns det som om jag vet precis hur de skulle reagera i olika situationer. Kort sagt är denna bok spännande, obehaglig och väldigt väldigt bra."  alexbokhylla.blogspot.se

"Jag streckläser för att jag ska skriva här, men också för att boken jag har i min hand vänder blad så lätt och utan ansträngning./.../ Jag är på s. 163. Jag vet inte hur allt ska sluta. Bästa känslan." collaget.blogspot.se

"Vardagsrealism gränsande till magi och ogripbar skräck.! ÖstgötaCorrespondenten

"Inget är övernaturligt i denna debutroman av Alex Haridi, ändå finns här finstämda stråk av gåtfull skräck, som kan tilltala läsare i många olika åldrar. En riktigt fin debut!" Staffan Engstrand, Nerikes Allehanda

5 av 5 i ICA Kuriren

"en mogen, lite melankolisk roman som är nästan konstant spännande. Han lyckas hålla läsaren i ett fast grepp utan att ta till stora eller grälla effekter. Inget våld, utan en vemodig stämning som för tankarna till Maria Gripe." Marie Peterson, ICA Kuriren

"Haridi balanserar skickligt bokens nivåer – spännande berättelse, själsligt detektivarbete kring vem Jonathan var, porträtt av Joel och hans närmaste. Inte minst bästa vännen Kalle är vackert levandegjord." Martina Montelius, Göteborgs Tidning

"Men de goda dragen är inga detaljer utan bärande. Som att hela historien tar helt andra vägar än de upptrampade, att dialogen är äkta med inte minst ungdomarnas tjafs genuint återgivet. Här stiger det fram varma och verkliga människor med alla sina komplex, behov, bekymmer och otillräcklighetskänslor, både de unga och de vuxna." Susanne Holmlund, Sundsvalls tidning

"Huset mittemot är mer lågmält läskig än handlingsorienterad, ganska tjock men lättläst, en liten bladvändare med fina personporträtt. Jag hoppas att den hittar sina läsare."
Ella Andrén, dagensbok.com

"Spännande debut" Jonna Fries, Borås tidning

"effektfull och filmisk blick" Jonna Fries, Barometern

"välskriven debut" Jonna Fries, Blekinge Läns Tidning

"Huset mittemot är en väldans bra debut bok! Gilla, gilla, gilla!! Plus att jag blir lite lagom rädd men vågar läsa även när det är mörkt ute!" prickigapaula.blogspot.se

"Betyg: 4/5" Bokfrossa.wordpress.com

"Alex Haridi har lyckats riktigt bra med sin debutroman; han bygger upp en otäck stämning kring storyn med Ödehuset samtidigt som boken också handlar om att växa upp, om vänskap och om konflikter med både kompisar och familj." Barnboksprat.se

"alltigenom imponerande ungdomsboksdebut" Lina Kalmteg, SvD

"en mycket läsvärd bok som även många vuxna borde läsa /.../  en riktigt spännande rysarhistoria"  wettergren.blogspot.se

"Imponerande känsla för spänning" Andreas Palmaer, Dagens Nyheter

"Stämningen är suggestiv och Alex Haridi får läsaren att engagera sig i karaktärerna" Andreas Palmaer, Dagens Nyheter

"om Alex Haridi liknar en författare är det inte Neil Gaiman utan snarare Maria Gripe. Samma mystik, samma vemod och omsorg om detaljer." Andreas Palmaer, Dagens Nyheter

"Det är bara januari men jag är ändå säker på att Alex Haridis debut kommer att räknas bland årets bästa ungdomsböcker när 2015 summeras." Andreas Palmaer, Dagens Nyheter

"Haridi botaniserar friskt bland spänningsromanens verkningsmedel, ser ut att slå in på genrens allfarvägar, men bryter gång på gång med läsarens förväntningar. Därmed får historien särskild laddning eftersom grundförutsättningarna är oklara. I samma stycke kan man kastas mellan övertygelsen att man befinner sig i en klaustrofobisk skräcknovell av Roald Dahl, där den råa ondskan kan dyka upp i den mest försynta gestalt, och känslan att man läser en psykologiskt skarpslipad uppväxtskildring i Harper Lees anda." Cecilia Nelson, GP

"Detta är Haridis litterära debut. En mycket skicklig sådan" Cecilia Nelson, GP

"skicklig litterär debut" Cecilia Nelson, GP

"en begåvad stilist" Eleni Schmidt, LitteraturMagazinet

"Inkännande debutroman" Lina Kalmteg, SvD

"Med snabbflygande språk bygger han upp spänningen stycke för stycke" Lina Kalmteg, SvD

"En läsare i tidiga tonåren kan absolut trollbindas av den här ömsinta, kusliga och både sorgliga och roliga skildringen av vänskap, vuxenblivande och drömmar" Lina Kalmteg, SvD

"En läsare i tidiga tonåren kan absolut trollbindas av den här ömsinta, kusliga och både sorgliga och roliga skildringen av vänskap, vuxenblivande och drömmar. Men det kan även läsaren som minns tiden före mobiltelefoner och när man lyssnade på kassettband i en gul, vattentät freestyle, som i den döde granpojkens barndom. Liknande berättelser, med ungefär samma teman, har berättats förut. Fast sällan görs det så välskrivet, inkännande och säkert som i ”Huset mittemot”. Lina Kalmteg, SvD

"Liknande berättelser, med ungefär samma teman, har berättats förut. Fast sällan görs det så välskrivet, inkännande och säkert som i ”Huset mittemot" Lina Kalmteg, SvD

"enastående romandebut" Gull Åkerblom, Bibliotekstjänst

"Med fingertoppskänsla skildrar Haridi tonårstidens såriga förälskelser, vänskap som går snett, leda och helgfyllor. Lika skickligt bygger han ett kusligt och gåtfullt thrillerscenario. Huset mittemot är både dunkelt mångbottnad och kristallklar. En bok att först läsa bladvändarsnabbt för att sedan unna sig att långsamt njuta av det egensinniga språket, de mångfasetterade karaktärerna och det inpå huden krypande miljöerna. Ypperlig och överrumplande." Gull Åkerblom, Bibliotekstjänst

Recensionsdag: 2015-01-26 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Anna Hewitt Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789163882012 (2015-01-12); E-bok, epub2, 9789163885389 (2015-01-12); Pocket, 9789175035031 (2015-12-10); Ljudbok, digital, 9789176517024 (2017-06-16)

Huset mittemot

Författare: Alex Haridi
Lyssna på boken