Resan till planeterna

Författare: Peter Ekberg
Illustratör: Anders Nyberg

Utgivningsdag: 2016-09-01
Recensionsdag: 2016-09-15

Resan till planeterna är en hisnande expedition genom hela vårt solsystem. Här finns allt du vill veta – och inte visste att du ville veta – om solen, planeter, kometer, asteroider och mycket mer. En bok med dragningskraft!

Filosofen och författaren Peter Ekberg tar oss med på en spännande och medryckande faktaresa. Varför är Neptunus blå, vad består Saturnus ringar av och hur kommer det sig att Jupiter har en prick mitt på sig? Parallellt med de lättlästa och matiga faktabeskrivningarna finns serieinslag där läsaren får möta rymdfantasten Professor Oxno och de nyfikna syskonen Jack och Juni. Tillsammans utforskar de solsystemet i sin sopdrivna raket (och blir faktiskt de första människorna att traska omkring på Mars)!
Lekfullt och lättläst för alla som vill veta mer om rymden. Boken är faktagranskad av Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs universitet, och genomillustrerad av Anders Nyberg, vars svindlande rymdbilder gör resan till ett (än mer) fascinerande äventyr. Mot planeterna!

"Det är lättläst trots att faktatexterna innehåller mycket information, och när man kommer till slutet har man lärt sig förvånansvärt mycket. Texterna känns fräscha och moderna. /.../ Man upplever solsystemet tillsammans med Jack och Juni, och det känns som man står bredvid dem när de kliver ut på Mars yta. Boken är naturligtvis tänkt för barn och ungdomar, men den är i själva verket ett utmärkt val även för en vuxen som på ett enkelt sätt vill lära sig mycket om vårt solsystem." - Populär Astronomi

"Den lättlästa texten, som är faktarik och uppdaterad med de allra senaste astronomiupptäckterna, är intresseväckande och stimulerar läsarens egen nyfikenhet och fantasi. Texten kompletteras med Anders Nybergs humoristiska serieinslag och välgjorda rymdillustrationer i stor omfattning." - BTJ

"Här finns mycket fakta om rymdsonder som skickats ut och informationen om de yttre delarna av solsystemet är väl uppdaterade efter senaste tidens upptäckter." - Norra Skåne

Recensionsdag: 2016-09-15 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Anders Nyberg Thema-kod: Barn och ungdom: rymden Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163887734 (2016-09-01); E-bok, pdf, 9789163893117 (2016-09-01)

Resan till planeterna

Författare: Peter Ekberg
Illustratör: Anders Nyberg