Bonnier Carlsen, 2025-06-06

Foto: Stefan Tell

Callum Bloodworth: "det här är helt enkelt en bok som föddes av läsarna"

Callum Bloodworth gjorde sin debut som författare 2021 med 36 frågor om kärlek. Efter succén med Berätta tre saker är han tillbaka med Berätta allt – en fristående uppföljare om mod, sorg och om att följa sitt hjärta!

I Berätta allt är det är två år sedan Dag dog. Dag Lonely hearts club. kvar under körsbärsträden. Matteo över sin trasiga dåtid och våga satsa på sin framtid. Då träffar han Corey. Som inte hans hjärta slår för. som älskade livet och som höll ihop. Nu har vännerna spridits för vinden, bara Matteo blev som skulle ta världen med storm jobbar extra i en klädbutik och vet inte hur han ska komma vågar falla för någon helt, av rädsla att falla isär. När våren exploderar i grönska tvingas Corey avgöra vem hans hjärta slår för.

Vi fick en pratstund med Callum om skrivprocesser och varför han inte gillar Lady Gagas Artpop-era.

Det är många kärlekshistorier i dina böcker, är det svårt att skriva unika förhållanden där inte alla blir kär eller utrycker kärlek på exakt samma sätt?

Foto: Stefan Tell

Jag älskar att skriva det där första mötet. Med både Liv och Nova så lämnas de lite med känslan av ”Men vad är det HÄR?!!” efter att de träffats för första gången. Och jag försöker fånga famlandet och osäkerheten, ingen av dem gör ett hundraprocentigt intryck första gången kan man säga. Samma gäller definitivt Matteo. De möter alla olika hinder, har olika bagage i sina liv, men jag ska inte sticka under stolen med att jag ÄLSKAR storslagna ”mitt hjärta går under om jag inte får vara med dig”-scener. Så ja, kärleken uttrycks på olika sätt, men de flesta karaktärer bär känslorna på utsidan.

Du skriver även feelgood böcker för vuxna. Vad anser du är skillnaden när du skriver ungdom/YA? Tänker du annorlunda under din skrivprocess? Är det något specifikt du tycker skiljer dem åt?

I grunden behandlas alla ämnen med samma allvar: Kärleken, vänskapen, livet. Men med YA-böckerna lägger jag mycket tid på att hitta den där balansen mellan vuxenlivet och barndomen, samtidigt som jag leker mer med tvära kast. Alla beslut och allt som händer blir mer på liv och död, så att det blir en bergochdalbana på ett annat sätt i YA-böckerna. Som författare är det otroligt kul, för mina stackars karaktärer blir det tvära kast (men jag matar dem också med kakor som plåster på såren).

Vad gjorde att du kände att Matteo, som först dök upp i ”Berätta tre saker”, förtjänade en egen bok? Visste du alltid att du hade mer att skriva kring just den karaktären, eller smög hans berättelse på dig senare?

Det var faktiskt så fint att det var några läsare som hörde av sig efter Berätta tre saker och frågade: Men vad händer med Matteo dååå? Berätta tre saker blev en sådan urladdning för min del, så jag hade inte riktigt tänkt på en fortsättning. Men när jag väl gläntade på dörren insåg jag rätt fort att: åh, vi måste ju tillbaka. Så det här är helt enkelt en bok som föddes av läsarna, vilket känns lite extra superpirrigt och otroligt hedrande.

Har du några planer på att fortsätta att skriva om någon av de andra karaktärerna?

Alltså det var väldigt roligt att vara tillbaka, såååå det har dykt upp tankar och funderar och en del ”tänk om”-ar. Men inget som är hugget i sten än. Jag säger inget, så har jag inget sagt.

Slutligen, så måste vi få veta, vad har du emot Lady Gagas "Artpop-era"?

Okej, jag vill lägga det här HUNDRA PROCENT på Matteo. Att författaren själv kanske hoppar över den plattan när han på Gaga-humör KAN ha spelat roll i själva grundprocessen, men vi delar inte samma stormande känslor. Det ska också sägas att min musiksmak är mer som Elles i grunden så det är där jag får utlopp för min moshigare sida 😅