Vem stal kungens medaljong?

Författare: Peter Gissy
Illustratör: Louise Jacobsson

Utgivningsdag: 2005-03-21
Recensionsdag: 2005-03-21

En bil har kört av vägen och ligger på sidan, alldeles förstörd. Spår efter föraren saknas. Hur är det möjligt? För Jill och Jonatan som ständigt är nyfikna på allt som händer i Härslöv för att kunna skriva om det i sin egen tidning, är det början på ett nytt äventyr. När det visar sig att bilen är inblandad i en stöld av ett smycke som en gång tillhört självaste kungen, och tjuvarna ännu inte har hittats, kan de inte låta bli att försöka lösa mysteriet på egen hand, trots att kommissarie Rosenberg uppmanat dem att hålla sig i bakgrunden för säkerhets skull. Snart är de tjuvarna på spåren. Men de kommer alldeles för nära ...    Peter Gissy skriver deckare för både vuxna och barn - flera är prisbelönta och översatta. I fjol utkom den första boken om Jill och Jonatan: Varning för X-ligan!. Där hjälpte de polisen i Härslöv på nära håll i jakten på bankrånare. Boken har kommit att jämföras med Fem-böckerna - fast mer lättläst och för yngre läsare - och recensionerna har varit mycket positiva: ... en spännande jakt där Jill & Jonatan spelar en nästan avgörande roll ... händelseförloppet ligger nära verkligheten med videofilmer, gisslan och förrymda rånare ... illustrationerna fungerar på flera plan. (SvD)... visar hur polisen arbetar ... hur en journalist tänker ... kan med fördel användas som inspiration ... i klasser där man funderar på att göra en egen tidning. (Borås Tidning)    Pressröster om andra böcker av Gissy: Gissy är smart, annorlunda. Han vågar ta nya grepp. (Gotlands Tidningar). Rasande skickligt. (Norrköpings Tidningar) Gissy snärjer snart läsaren och får smått smygande spänningen att stiga. Närmast överrumplad upptäcker man att tiden rusat iväg. (Helsingborgs Dagblad).

Recensionsdag: 2005-03-21 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Louise Jacobsson Originalutgåvans utgivningsår: 2005 Serie: Jill & Jonatan Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida, Skönlitteratur barn och ungdom: spänning och äventyr Antal sidor: 128 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163844478 (2005-03-21)

Boken ingår i serien Jill & Jonatan

Vem stal kungens medaljong?

Författare: Peter Gissy