Författare: Måns Gahrton
Illustratör: Johan Unenge
Provläs

Utgivningsdag: 2011-08-08
Recensionsdag: 2011-08-22

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

I år är det 25 år sedan Måns Gahrton och Johan Unenge gjorde sin första serie, som de debuterade med 1986. I den här jubileumsboken ingår ett urval från tre av deras största serier: Agent Annorlunda, Eva & Adam och Livet enligt Rosa. Vi får också ta del av färska intervjuer med serieskaparna och en hel del sparade, hemliga, pinsamma och roliga saker!
År 1986 debuterade Måns Gahrton och Johan Unenge med ett seriealbum om en antihjälte, som hade täcknamnet Agent Annorlunda. Tjugofem år senare har det hunnit hända en hel del, och det här är en jubileumsbok som berättar om det – men framför allt innehåller tecknade serier! För Måns och Johan fortsatte med serier, samtidigt som de allteftersom också hittade andra sätt att göra historier på. Men ofta har det börjat med en serie. Eva & Adam var ursprungligen en serie i Kamratposten, som så småningom blev både textböcker, två teveserier och en långfilm. Även "Livet enligt Rosa" blev teveserie och biofilm efter att ha börjat som tecknad serie i KP. Senast gjorde de Julkalendern om Hotell Gyllene Knorren, som de också skriver böcker om - kanske blir det serier av det också en dag. Vem vet...?I jubileumsboken ingår bland annat ett helt seriealbum med Agent Annorlunda och med Eva & Adam (som skildrar hur de träffades och blev kära) samt strippar från Livet enligt Rosa. Det är också en tidsresa; serierna föregås av intervjuer med de två serieskaparna. "Samlande pinsamheter" innehåller också en hel del sparade, hemliga, pinsamma och roliga saker, som du bara får reda på om du öppnar den och börjar läsa …

"Serieurvalet är bra/.../Karaktärerna känns levande i deras bryderier och Gahrton/Unenge lyckas väl med att variera den vardagliga tematiken kring kompisar, att tycka om någon och att vara ihop. Den bildmässiga dynamiken i berättandet har utvecklats under åren, vilket syns tydligast i den uppstramade och renare linjeföringen i Livet enligt Rosa. Utbudet av humoristiska serier för slukaråldern är begränsat, varför Gahrton/Unenge är väl värda att uppmärksammas." Thomas Storn, BTJ-häftet

"Serieurvalet är bra och speglar de olika seriernas personligheter med slapstickhumorn och den något yviga och hastiga linjen i äventyrsserien Agent Annorlunda till den mer karaktärsbaserade vardagshumorn i Eva & Adam och inte minst i Livet enligt Rosa. Just det humoristiska perspektivet som utgår från karaktärerna i sig och som talar direkt till läsaren för läsaren de igenkännbara vardagliga pinsamheterna, är en del i de två sistnämnda seriernas popularitet. Ofta står varje sida på egna ben, samtidigt som de ingår i en löpande berättelse. Karaktärerna känns levande i deras bryderier och Gahrton/Unenge lyckas väl med att variera den vardagliga tematiken kring kompisar, att tycka om någon och att vara ihop. Den bildmässiga dynamiken i berättandet har utvecklats under åren, vilket syns tydligast i den uppstramade och renare linjeföringen i Livet enligt Rosa. Utbudet av humoristiska serier för slukaråldern är begränsat, varför Gahrton/Unenge är väl värda att uppmärksammas." Thomas Storn, BTJ-häftet

"/.../mångsidigheten och den samtida träffsäkerheten imponerar och pinsamt är det absolut inte. Jag önskar det kreativa radarparet fler jubileumstillfällen. Eva Wahlström, Borås Tidning

Visa mer

Recensionsdag: 2011-08-22 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Johan Unenge Formgivare: Marit Messing Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Antal sidor: 168 Mått: 204 x 267 x 17 mm Vikt: 770 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163869389 (2011-08-08)

Fler böcker av författaren

Samlade pinsamheter

Författare: Måns Gahrton