Monster och spöken på äventyr

Författare: Alexander Jansson
Illustratör: Alexander Jansson

Utgivningsdag: 2021-09-10
Recensionsdag: 2021-09-10

Mediakontakt: Sara Kyhlstedt

Följ med på ett bilderboksäventyr utöver det vanliga, där varje uppslag är som en egen värld! I Alexander Janssons andra egna bilderbok lämnar Ebba och August och deras knasiga spök- och monsterkompisar herrgårdens trygga vrå. De ska ut på en resa till andra sidan havet för att vara med på monstermoster Majsans kalas. På den här hisnande färden måste alla vara modiga även spöken och monster. Häng med vännerna till Snillas verkstad och Beas prylbutik, när de tar båten över havet och nödlandar i mystiska skogar. Och när de stiger på en buss med de märkligaste typer du någonsin har sett. Vid resans slut väntar belöningen: Majsans godaste monstertårta!
I Alexander Janssons bildvärld finns massor av detaljer att upptäcka. Det är i samma andetag suggestivt, humoristiskt, stämningsfullt och myllrande och han har trollbundit hundratusentals fans över hela världen med sina illustrationer. Läs också: "Monster, spöken och kanelbullar".

ALEXANDER JANSSON är illustratör, författare, formgivare och animatör. Han har illustrerat mängder av böcker i Sverige och utomlands. Hans bildvärld är både knasig, stämningsfull och detaljrik – som en blandning mellan John Bauer och Jan Lööf. Förutom böcker har han skapat affischer, skivomslag och hans målningar pryder allt från bokbussar till väggen i "Barnens konstvärld" på Nationalmuseum. Böckerna om monstren och spöken är hans helt egna bilderböcker.

Sagt om "Monster, spöken och kanelbullar":

"... visar sig rymma precis allt av spöken, monster, spännande manicker och magiska äventyr som ett barn (och en vuxen i hemlighet) kan drömma om /.../ Det är bara att dyka ner i den egensinniga och detaljrika bildvärlden och njuta."

Eskilstuna-Kuriren

"... en bilderbok i ordets rätta bemärkelse. Jansson är en mycket skicklig och driven illustratör vars fantasifulla bilder sprudlar av påhittighet och innehåller mängder av roliga och spännande detaljer /.../ Bokens absoluta styrka är alltså de fina illustrationerna - suggestiva, drömska, atmosfäriska - bilder som man kan återvända till gång på gång."

Nils Ahnland, BTJ

Visa mer

Recensionsdag: 2021-09-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Alexander Jansson Formgivare: Marit Messing, Alexander Jansson Ämnesord: knasiga spöken, knasiga monster, hisnande resa Boktyp: bilderbok Thema-kod: Bilderböcker Antal sidor: 32 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789179756550 (2021-09-10)

Fler böcker av författaren

Monster och spöken på äventyr

Författare: Alexander Jansson