Så funkar pengar

Illustratör: Johanna Kristiansson

Utgivningsdag: 2023-09-14
Recensionsdag: 2023-09-14

Mediakontakt: Tiina Nevala

Varför har vi pengar och hur funkar banker? Vad betyder inflation, amortering och styrränta som alla pratar om? Hur kan du förhandla smart om din veckopeng? Hur är det att vara miljardär och vem är egentligen rikast i världen? Matilda Westerman och Per Wreding förklarar på ett lättbegripligt sätt sådant vi alla behöver känna till om ekonomi och pengar, samt delar med sig av berättelser och spännande kuriosa. Och i Johanna Kristianssons härliga illustrationer får vi följa en vanlig familjs vardagsdiskussioner. En lättläst, underhållande och viktig faktabok om ett högaktuellt ämne för hela familjen!

MATILDA WESTERMAN drivs av att på olika sätt försöka förändra världen och att förmedla kunskap om hur samhället fungerar. Efter att länge ha jobbat inom politiken, senast som stabschef på Utbildningsdepartementet, bytte hon spår och skriver nu faktaböcker, håller föreläsningar, modererar med mera. Hon har bland annat skrivit ”Så funkar Sverige”. PER WREDING jobbar med rekrytering inom ekonomi och finans, och det var han som kom på idén att skriva den här boken. Han har själv tre barn i skolåldern och tanken att skriva en bok väcktes när han märkte hur abstrakt pengar och ekonomi är för unga idag. Det här är hans debut som författare. JOHANNA KRISTIANSSON är en rutinerad serietecknare och flitigt anlitad illustratör av böcker för unga. Hon har ofta tecknarworkshops i skolor, förskolor och på bibliotek samt deltar i scenföreställningar där hon livetecknar.

"Läsaren får svar på alla möjliga frågor om pengar genom berättelser som varvas med fakta. Författarna Matilda Westerman och Per Wreding förklarar pedagogiskt, strukturerat, tydligt och lättförståeligt medan illustratören Johanna Kristiansson förtydligar och

gör ämnet levande genom humoristiska bilder och serierutor /.../ Formgivningen är lockande med löpande text, faktarutor, listor, färgfoton och tecknade illustrationer. Texten är enkel och okonstlad, lätt att begripa men samtidigt intressant och lärorik. Denna faktabok passar

barn från lågstadieåldern och uppåt som är nyfikna på hur pengar funkar och den passar även ypperligt i undervisningen och på skolbiblioteket."

Carola Forslund, BTJ-häftet

Recensionsdag: 2023-09-14 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Johanna Kristiansson Boktyp: illustrerad faktabok Serie: Så funkar Thema-kod: Barn och ungdom: allmän fakta Antal sidor: 72 Mått: 202 x 267 x 12 mm Vikt: 424 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789179779498 (2023-09-14)

Boken ingår i serien Så funkar

Så funkar pengar

Illustratör: Johanna Kristiansson