Jesper Danielsson

När jag var barn och tonåring läste jag mycket science fiction. Jag fastnade tidigt för genren. Jag tror jag lockades av kombinationen av fakta och fantasi. Jag älskade historierna som började i det vetenskapliga och logiska, men som drog ut linjerna till en diffus kant där man kunde skymta de mest förunderliga saker.

 

Min barndoms sjuttiotal var en bra tid för SF. Det fanns gott om historier och jag slukade det mesta, även om det sällan var riktat till barn i första hand. Seriealbumen om Apornas Planet (jag var för ung för att få se filmerna). Skildringar av allt från jordens inre till universums mest avlägsna platser i novellsamlingarna ”Det hände imorgon 1 - (minst) 15”. Eugen Semitjovs essäer om framtiden. Solaris. Jag, robot. Cyberiaderna. Fruarna i Stepford. Star Wars. Jag skulle kunna fortsätta rabbla tills korna kommer hem.

 

Därför var det nog naturligt att min första bok Före och efter Klea blev en slags science fictionhistoria. Jag ville skriva något som mitt unga jag hade tyckt om att läsa.

 

När jag först fick idén till historien tänkte jag att det skulle bli en film eller TV-serie, eftersom det är sådant jag sysslar med i vanliga fall. Av flera olika anledningar blev det till slut en bok istället. Dels var jag lite uppgiven efter att ha jobbat med utveckling av en rad TV-projekt som av olika anledningar inte blivit av. Dels märkte jag när jag började skriva hur roligt det var att formulera huvudpersonens Jontes tankar och genom dem hitta tonen i berättelsen. Det gjorde mig också friare att bara tänka på historien utan att ha i bakhuvudet hur det sedan skulle kunna förverkligas på film. Framtidsdystopier, tidsresor och globala kriser är ju betydligt mer komplicerade att få till i bild än i skrift. Och dyrare.

 

Så för mig är en del av Före och efter Klea ett slags nostalgi. En blinkning tillbaks till de berättelser och litterära världar som fyllde och formade mig när jag var ung. Men bara en liten del. Mest handlar det ju om framtiden. Och nuet. Och hur de sitter ihop. Om hur allt vi gör blir till trådar som kan sträcka sig hur långt in i framtiden som helst. Om ansvaret som det medför. Och möjligheterna. För som i all science fiction (i alla fall all bra science fiction) är det ju inte tekniken, upptäckterna, robotarna och rymdresorna som är det verkligt spännande, utan vad de sakerna gör med oss människor och vad vi människor gör med dem.

 

Utgivning

Jesper Danielsson Foto: Stefan Tell

Jesper Danielsson

När jag var barn och tonåring läste jag mycket science fiction. Jag fastnade tidigt för genren. Jag tror jag lockades av kombinationen av fakta och fantasi. Jag älskade historierna som började i det vetenskapliga och logiska, men som drog ut linjerna till en diffus kant där man kunde skymta de mest förunderliga saker.

 

Min barndoms sjuttiotal var en bra tid för SF. Det fanns gott om historier och jag slukade det mesta, även om det sällan var riktat till barn i första hand. Seriealbumen om Apornas Planet (jag var för ung för att få se filmerna). Skildringar av allt från jordens inre till universums mest avlägsna platser i novellsamlingarna ”Det hände imorgon 1 - (minst) 15”. Eugen Semitjovs essäer om framtiden. Solaris. Jag, robot. Cyberiaderna. Fruarna i Stepford. Star Wars. Jag skulle kunna fortsätta rabbla tills korna kommer hem.

 

Därför var det nog naturligt att min första bok Före och efter Klea blev en slags science fictionhistoria. Jag ville skriva något som mitt unga jag hade tyckt om att läsa.

 

När jag först fick idén till historien tänkte jag att det skulle bli en film eller TV-serie, eftersom det är sådant jag sysslar med i vanliga fall. Av flera olika anledningar blev det till slut en bok istället. Dels var jag lite uppgiven efter att ha jobbat med utveckling av en rad TV-projekt som av olika anledningar inte blivit av. Dels märkte jag när jag började skriva hur roligt det var att formulera huvudpersonens Jontes tankar och genom dem hitta tonen i berättelsen. Det gjorde mig också friare att bara tänka på historien utan att ha i bakhuvudet hur det sedan skulle kunna förverkligas på film. Framtidsdystopier, tidsresor och globala kriser är ju betydligt mer komplicerade att få till i bild än i skrift. Och dyrare.

 

Så för mig är en del av Före och efter Klea ett slags nostalgi. En blinkning tillbaks till de berättelser och litterära världar som fyllde och formade mig när jag var ung. Men bara en liten del. Mest handlar det ju om framtiden. Och nuet. Och hur de sitter ihop. Om hur allt vi gör blir till trådar som kan sträcka sig hur långt in i framtiden som helst. Om ansvaret som det medför. Och möjligheterna. För som i all science fiction (i alla fall all bra science fiction) är det ju inte tekniken, upptäckterna, robotarna och rymdresorna som är det verkligt spännande, utan vad de sakerna gör med oss människor och vad vi människor gör med dem.

 

Ladda ner foton

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Jesper Danielsson

Copyright/fotograf: Stefan Tell

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta foto@bonnierforlagen.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact foto@bonnierforlagen.se for further information.

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker, författare och illustratörer