Bonnier Carlsen, 2024-06-06

Foto: Stefan Tell

Katarina Genar: "Vägen till en färdig bok är alltid lite krokig"

Den vita fjädern är den första fristående boken i Katarina Genars och Signe Gabriels lättlästa och sagolika serie Dimmornas gränd. Vi fick en pratstund med författaren och illustratören.

Dante och Paloma färdas i tiden och hamnar på en teater, mitt i en audition för Svansjön! Vad är upprinnelsen till den här berättelsen?

Katarina: Jag fick idén att skriva om olika föremål som behöver färdas i tiden för att hjälpa någon eller ställa något till rätta. I den här berättelsen handlar det om en vit fjäder som tillhör en balettdansös.

Signe, hur har du tänkt kring karaktärer och miljöer när du har tecknat? Vad har varit centralt för dig?

Signe: Katarina har skrivit fram en riktigt spännande, mystisk och magisk värld. Samtidigt finns det massor i den världen som man känner igen, och Paloma och Dante har sin vardag där i dimmornas gränd. Det var viktigt för mig att miljöerna också visuellt hamnade någonstans mitt emellan vardag och magi. Jag har blandat gammalt och nytt och ritat massor av dimma for att få fram den rätta känslan.

Tidsresan är ju en ram för den här berättelsen, men egentligen handlar boken mer om relationer och vänskap, eller hur?

Katarina: Ja, visst är det så. Den handlar om att hjälpa varandra och om två rivaliserande balettdansöser som blir vänner.

Berätta om hur du Signe har arbetat med färger i boken! De är så varma och mustiga!

Signe: I den här boken har jag använt massor av lila. Det ger förnimmelsen av skymning och mystik. När Paloma och Dante resar tilbaka i tiden blir världen inte svartvit, tvärtom finns det massor av färg. Dom är ju där på riktigt, och det tyckte jag var viktigt att få fram. När man som vuxen person läser boken slås man av lättheten i handlaget, så att säga.

Det är så rent och till synes enkelt berättat. Men hur var skrivprocessen på riktigt

Katarina: Tack, det var kul att höra, det är precis så jag vill att det ska kännas. Skrivprocessen var på det stora hela väldigt lustfylld och rolig. Sedan är ju vägen till en färdig bok alltid lite krokig och man får vända och vrida på texten några varv innan allt sitter som det ska. Det var spännande att skapa en ny värld och jag tyckte mycket om att vara i Dimmornas gränd och på den gamla teatern.

Om Den vita fjädern

Varför ledde katten Kosmos oss hit till den här övergivna teatern? Paloma och jag går genom salongen och blir stående under en stor ljuskrona. Precis då hör vi kyrkklockorna slå långt borta. Långsamt börjar ljuskronan att svänga fram och tillbaka. Sedan snurrar den, snabbare och snabbare. I nästa sekund dras vi med i en virvel uppåt! Vad är det som händer?

Foto: Stefan Tell

Om Katarina Genar

Katarina Genar, född 1973, har utöver sitt författarskap arbetat som logoped med inriktning på barns språkutveckling. Hon debuterade som barnboksförfattare 2010 med En hemlig vän. Därefter följde ett flertalet titlar, såsom Spökflickan (2017), Silvervinges hemlighet (2016), Röda spår (2014), Den magiska kappan (2012) och Pensionat Vidablicks gåta (2011) för vilken hon tilldelades Hans Petersonstipendiet.

2014 kom Svarta madam, den första delen i den populära rysarserien Mystiska skolan. Serien har nu växt till flera delar, men varje bok kan läsas helt fristående från de andra.

Bortom tid och rum är fristående böcker med magiska inslag och spännande handling där dåtid möter nutid. I den ingår: Glasfågelns grav, En hemlig vän, Pensionat Vidablicks gåta, Den magiska kappan, Röda spår, Silvervinges hemlighet och Spökflickan.

Om Signe Gabriel

Signe Gabriel är dansk och utbildad i visuell kommunikation vid Malmö Universitet och i semiotik vid Aarhus Universitet. Hon har tidigare gjort illustrationer till bland annat appar, utbildningsmaterial och barnböcker.