Dragon Ball 4: Den stora turneringen

Författare: Akira Toriyama
Illustratör: Akira Toriyama

Utgivningsdag: 2000-06-15
Recensionsdag: 2000-06-15

Den japanska mangaserien Dragon Ball är med sammanlagt över 200 miljoner sålda böcker världens mest framgångsrika serie. Historien om den lille Son-Goku, som ger sig ut på jakt efter de sju drakkulorna, utgår från den gamla kinesiska sagan om apkungen. Den började i november 1984 i den japanska serietidningen Shonen Jump, och på grund av den enorma framgången fortsatte den ända fram till juni 1995. Dragon Ball har slagit alla rekord i seriehistorien. Tillsammans med uppföljarprojekten Dragon Ball Z och Dragon Ball GT har den givit upphov till en tecknad filmserie med totalt över 500 avsnitt, flera animerade långfilmer, något dussin musik-CD-skivor och ungefär lika många videospel samt otaliga kringartiklar alltifrån actionfigurer till glass. Enbart i form av kringprodukter har serien hittills dragit in över tre miljarder dollar. För att bevara så mycket som möjligt av den japanska seriens ursprungliga utseende, ger vi ut böckerna som i originalversionen. De läses med andra ord ¿bakifrån¿ och från höger till vänster, så som man gör i Japan ¿ i riktning mot hjärtat. Serien Dragon Ball omfattar 42 pocketböcker à 192 sidor vardera. Vi ger ut nio av dem i år. En detalj som visar sig allt tydligare ju längre man kommer i serien, är att man, om man placerar böckerna efter varandra, på ryggen kan se en bild växa fram! Den fantastiska berättelsen börjar för länge sedan, djupt inne bland bergen, tusentals kilometer från huvudstaden i ett litet asiatiskt rike. Där bor Son-Goku, en liten men väldigt stark pojke med en praktisk apsvans. En dag dyker Bulma upp. Hon kommer från en värld som är helt främmande för Son-Goku, full av andra människor och ofattbart vidunderliga ting. För Son-Goku, som aldrig sett någon flicka förr, är hon praktiskt taget en varelse från en annan planet. Tillsammans ger de sig så småningom iväg på jakt efter de sju ¿dragon balls¿, de underbara drakkulorna. I var och en av dem finns ett visst antal stjärnor, och den som är i besittning av alla sju kulorna kommer att få en önskan uppfylld av den gudomliga draken Shenlong. Visserligen bara en enda, men ändå! Detta är inte bara början på en underbar vänskap, utan också inledningen på ett långt, äventyrligt sökande, som för Son-Goku, Bulma och läsarna tvärs igenom en värld fylld av otroliga överraskningar. Denna värld är tätt befolkad med varelser som visserligen ofta är helt och hållet sympatiska men också ofta ganska egendomliga. Några av dem slår följe med de bägge på deras ibland synnerligen slingriga väg. Akira Toriyama låter sin berättelse börja som en klassisk saga eller epos. Men vad som låter som en enkel, välbekant historia blir i hans händer till ett riktigt fyrverkeri av fantasi och humor, fyndiga och vansinniga infall. Fullkomligt skamlöst använder han sig av gamla och moderna myter från olika kulturkretsar och blandar dem glatt och mycket skickligt med dagens tonåringars livskänsla. Tempot och dynamiken i ¿Dragon Ball¿ påminner om videospel, och gör att serien trots sin invecklade handling blir ett högst modernt, lättillgängligt läsnöje, som fungerar på flera olika plan ¿ även vuxna kommer utan tvivel att få stor glädje av den!

Recensionsdag: 2000-06-15 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Akira Toriyama Översättare: Morgan m.fl. Holm Serie: Dragon Ball Thema-kod: Barn och ungdom: tecknade serier, Tecknade romaner, serier, manga, skämtteckningar Antal sidor: 192 Mått: 115 x 175 x 14 mm Vikt: 145 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789163818561 (2000-06-15)

Boken ingår i serien Dragon Ball

Dragon Ball 4: Den stora turneringen

Författare: Akira Toriyama