Ormringen

Författare: Elvira Birgitta Holm
Provläs

Utgivningsdag: 2012-08-27
Recensionsdag: 2012-09-10

Mediakontakt: Tove Kullenberg

Äntligen är den här! Den fristående fortsättningen på Augustprisnominerade "Månskensvargen". Följ femtonåriga Ylva och Mikael på deras fortsatta resa i en tid av dogmer, snäva könsroller och hierarkier. I denna vidunderligt vackra och stundtals grymma roman förenas historisk trovärdighet med tidlösa frågor om kärlek, makt och förtryck.
Året är 1351 och Ylva och Mikael har just påbörjat sin färd från Norge till Visby ombord på ett norskt skepp. Köpmannen Travelman har lånat dem pengar till resan med vetskapen om att han därmed har dem i sitt våld. Och han tolererar inte kvinnor ombord, så Ylva utger sig för att vara man. Detta trots att hon är gravid med Mikaels barn.Vilsenheten och rädslan tär på dem och resan kommer att bli lång, så mycket längre än de båda kunde ana. Deras kärlek är skör och i Mikaels hjärta finns ännu en annan, förbjuden kärlek kvar. Utsattheten och barnet håller dem samman. Kommer det att räcka? Ylva är den starkare av de två, men hon är kvinna i mannens värld av våld och girighet.I Visby väntar Mikaels arv. Beviset på hans rätt är den ormring han bär i en kedja runt halsen. Ringen med det röda ögat som han fick av sin mor innan hon dog. Den som påminner honom om att han inte bara har ett arv att utkräva, utan även en hämnd.

"Elvira Birgitta Holms efterlängtade andra del i trilogin om medeltiden börjar lika tufft som den fortsätter /.../ Det är ett mäktigt verk /.../ ”Ormringen”, den andra delen, håller första delens höga standard, långt över 600 sidor lika andlös spänning."
Lennart Kuick, DN

Lennart Kuick, DN

"Det är en stark historia, Elvira Birgitta Holm väjer inte för det mörka. Hon är suverän på att ge sina gestalter, inte bara kött och blod, utan ett inre liv /.../ 'Ormringen' är en berättelsen som utspelar sig på 1300-talet. Samtidigt är den så aktuell, de två ungdomarna som tvingas till flykt och deras utanförskap och längtan är lika verkliga i dag /.../ När boken tar slut vet man inte bara hur kläderna såg ut, utan hur de kändes på kroppen. Vi vet hur maten smakade, hur det känns att vara maktlös och jagas, men också hur det känns att oväntat få hjälp /.../ Boken har en dramaturgi som nästan tar andan ur läsaren".
Eva Högkvist, Dala-Demokraten

"Äventyret tar vid där föregångaren slutade, och Ylva fortsätter tillsammans med följeslagaren Mikael sin kamp för fysisk och psykisk överlevnad. Stor omsorg har lagts på skildringen av dåtiden, både vad gäller historiska detaljer och hur huvudpersonerna tolkar sin omvärld /.../ för läsare från nio till 99 år."
Ivar Andersen, Dala Demokraten

"Det är ett böljande äventyr /.../ OCH SPÄNNANDE ÄR det, andlöst spännande genom hela den tjocka boken /.../ slutet pekar också på att vi kan vänta oss en tredje del. Den ser vi fram emot med spänning och förväntan!"
Hervor Svenonius/Ulla Wentzel, Värmlands Folkblad

"Språket i boken är lätt och flyter väldigt bra. De över sexhundra sidorna går snabbt att läsa /.../ Alla kan läsa den och
handlingen är inte speciellt lämpad för någon åldersgrupp. Den passar alla. Den är dessutom väldigt bra."
Torsten Daun, Gotlands Allehanda

”Elvira Birgitta Holm är starkt närvarande i berättelsen, inte minst genom sitt rika språk som förutom att det är fyllt av färg och must också är poetiskt när så krävs /…/ förutom den starka Ylva – stark med den tidens mått – finns i boken också andra framträdande kvinnor. Slutet pekar framåt: det här är säkert andra delen i en trilogi. Om alltsammans slutar lyckligt eller ej, och vad lyckligt i så fall är, återstår därmed att se.”
Birger Hedén, Sundsvalls Tidning

"Liksom i Månskensvargen förenar författaren mycket skickligt historisk trovärdighet med tidlösa frågor om förtryck, makt, trolöshet, svek. Skildringen av den medeltida miljön är livfullt detaljrik, konkret och fylld av doft- och synintryck. En imponerande rik bok vars grundtema kärlek och överlevnad måste attrahera både läsvana ungdomar och vuxna. Man längtar efter fortsättningen!"
Karin Engvén, BTJ-häftet 1211

Augustprisnominerade "Månskensvargen" (2009) har det bland annat sagts följande om:
"Trots det mörka ämnet är historien poetisk. Holms lyriska stil /…/ appellerar direkt till känslan. Tidens skrankor raseras." Ying Toijer-Nilsson, SvD

"Med den här boken som referens får man en nästintill fysisk relation till medeltiden." Gunilla Brodrej, Expressen

Recensionsdag: 2012-09-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Formgivare: Fredrika Siwe Omslagsformgivare: Fredrika Siwe Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Antal sidor: 700 Mått: 136 x 213 x 43 mm Vikt: 768 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789163871009 (2012-08-27); Häftad, 9789163894411 (2016-07-15)

Ormringen

Författare: Elvira Birgitta Holm
Provläs