Så funkar det! Hemma och runtomkring

Författare: Mats Wänblad
Köp boken

Utgivningsdag: 2015-09-11
Recensionsdag: 2015-09-29

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Här förklaras hela sammanhang på ett sätt man inte kan googla sig till! En efterlängtad klassiker i helt ny tappning. En allmänbildande faktabibel för nyfikna i alla åldrar! Med omsorgsfullt skrivna faktatexter och fantastiska illustrationer får vi nyckeln till hur det nödvändiga i vår vardag fungerar. Så funkar det - Hemma och runtomkring är 96 välfyllda sidor med baskunskap och aha-upplevelser!
Räck upp handen om du kan förklara hur lampan kan lysa, hur toaletten spolar, hur vattnet kan vara rent i våra kranar, hur jordvärme fungerar eller hur man förvarade mat innan frysen fanns! Vet du redan det här, finns det mängder av annat intressant att suga i sig i denna kunskapsspäckade praktutgåva. I bokens kapitel utgår vi från ett hus i dag och får följa hur vatten, värme, el, mat och information kommer fram till och lämnar huset. Dessutom ett omistligt kapitel om trafik och transporter, en tillbakablick till hur saker funkade förr i tiden samt en framtidsspaning.
Den fakta som ryms inom dessa två pärmar har skrivits av rutinerade författaren Mats Wänblad och för de snygga bilderna, som både roar och tydliggör, står fyra välmeriterade illustratörer: Björn Bergenholtz, Anders Nyberg, Kjell Thorsson och Filippa Widlund. Boken ges ut i samarbete med Tekniska museet som faktagranskat både text och bild.

De klassiska "Så funkar det"-böckerna av Joe Kaufman är ihågkomna och älskade av väldigt många som lusläste dem under sin uppväxt. Det här är en helt ny utgåva eftersom inte mycket är sig likt sedan originalet kom ut på 1970-talet. Men inspirationen har varit tydlig för alla upphovsmännen. Här finns gott om genomskärningsbilder liksom humor och lekfullhet!

En textförfattare (Mats Wänblad) och fyra illustratörer har tagit sig an det ambitiösa projektet att förklara hundratalet uppfinningar och fenomen. Och de har lyckats bra! Illustrationerna utgörs av tydliga, färgglada och pedagogiska teckningar, trevliga och intressanta att titta på. Texterna som är faktagranskade av Tekniska museet är pedagogiska och bra, och det finns mycket miljötänk. /...det finns massor att titta på och glädjas åt./ Helhetsbetyg: 5.

Ulf Hyltén-Cavallius, BTJ-häftet

Recensionsdag: 2015-09-29 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Anders Nyberg, Björn Bergenholtz, Filippa Widlund, Kjell Thorsson Formgivare: Ninni Oljemark Serie: Så funkar det! Thema-kod: Barn och ungdom: naturvetenskap och teknik Antal sidor: 96 Mått: 256 x 297 x 15 mm Vikt: 817 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163880339 (2015-09-11)

Boken ingår i serien Så funkar det!

Fler böcker av författaren

Så funkar det! Hemma och runtomkring