Så funkar det! Kroppen inifrån och ut

Författare: Mats Wänblad

Utgivningsdag: 2017-08-30
Recensionsdag: 2017-08-30

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Det här är boken som berättar allt man behöver veta om kroppen. Den smartaste konstruktion man kan tänka sig. Så funkar det! - Kroppen inifrån och ut är 100 välfyllda sidor med spännande, underhållande och viktig läsning - kunskap man inte kan googla sig till. Allmänbildning med Aha! och WOW! för hela familjen.
Ja, vi har den med oss hela tiden. Men vet vi egentligen hur kroppen funkar? Och tar vi hand om den? Hur allt hör samman i denna  fantastiska värld av celler förklaras tydligt i intresseväckande texter av Mats Wänblad. Här kan vi läsa om kroppens olika system och byggnadsdelar: skelett, muskler, blod,  hjärta, lungor, hjärna, celler och gener, matsmältning och mycket mer. Här finns också avsnitt om livet från vaggan till graven, hälsa och motion, om sjukdomar och hur de behandlas, samt om forskning och hur kroppen kan se ut i framtiden!
Bokens bilder har gjorts av fyra välmeriterade och skickliga illustratörer: Oskar Jonsson, Anders Nyberg, Kjell Thorsson och Filippa Widlund. Här finns gott om informativa genomskärningsbilder liksom humor och lekfullhet. Boken ges ut i samarbete med Nobelmuseet som faktagranskat både text och bild.
Så funkar det! är en helt nyproducerad serie. Men den spelar an på de gamla klassiska faktaböckerna av Joe Kaufman, som översattes till svenska av Carlsen/if under 1970-talet.

¿

"En ny Så funkar det-bok, helt uppdaterad och med nya rön som t ex hjärnans GPS-funktion som tilldelades Nobelpriset i medicin häromåret. Boken innehåller tillräckligt mycket fakta för att räcka till ända upp på högstadiet samtidigt som all fakta presenteras på ett inspirerande och lättläst sätt. Man slår upp en sida och kan inte låta bli att läsa lite här och lite där. Extra kul är de små experimentrutorna med enkla försök som uppmuntrar läsaren att testa själv."

Karin Anderberg, Norra Skåne

"Genomtänkt faktabok om människokroppens uppbyggnad, med spretiga detaljer som ger förvånansvärt mycket sammanhang."

Lotta Olsson, Dagens Nyheter

Karin Anderberg, Norra Skåne

Recensionsdag: 2017-08-30 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Anders Nyberg, Oskar Jonsson, Filippa Widlund, Kjell Thorsson Formgivare: Ninni Oljemark, Charlotta Berglin Serie: Så funkar det! Thema-kod: Barn och ungdom: naturvetenskap och teknik Antal sidor: 102 Mått: 258 x 297 x 16 mm Vikt: 846 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163892158 (2017-08-30)

Boken ingår i serien Så funkar det!

Så funkar det! Kroppen inifrån och ut

Författare: Mats Wänblad