Lennart Lordis loggbok: Utsikt från livets planet

Författare: Tove Berggren
Illustratör: Marcus Olsson
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2012-08-27
Recensionsdag: 2012-09-10

I Tove Berggrens debutroman får vi följa en helt ovanlig kille under ett händelserikt läsår. Med humor, värme och träffsäkerhet filosoferar Lordi över livet, döden och universum. Om varför syskon retas och föräldrar säger att de diskuterar när de egentligen bråkar. Och om att det kan kännas som en sol i magen när någon man tycker om skrattar.
Hej. Den här boken är min första dagbok i livet. NOT.Det är min syrras dagbok som jag har snott. Så nu är det min loggbok istället.Lennart Lordis loggbok.Gatan som jag bor på heter Vintergatan. Fast det är en grusväg. Det är en sån sak i livet som är svår att förklara. Jag funderar på ganska mycket som är svårt att förklara. Till exempel universum och planeterna och att alla människor på jorden egentligen är med i samma lag, fast vissa alltid får sitta på bänken. Och ibland funderar jag på hur min pappa nästan blev uppäten av en haj och det var nära att jag inte blev till.Tänk det. Då hade du inte kunnat läsa min loggbok. Men det kan du nu. Hoppas du gillar den.Klart slut./Lennart Lordi
PS. Jag har en blogg också. Den hittar du här: lennartlordisblogg.se

"Att få lära känna Lennart, kallad Lordi, var verkligen roligt! /.../ Riktigt roliga böcker är en bristvara, men här har Bert, Sune och Greg fått sällskap. Det finns även släktskap med Tzatsiki. Tove Bergren lyckas skriva både roligt och allvarligt på samma gång. /.../ Tove Berggren är definitivt en författare som kommer att skriva många bra böcker!" www.bokpratarna.blogspot.se

"Det är en härlig bok, riktigt rolig på sina ställen. Lordi har verkligen tankar om det mesta, så är det väl för de flesta men i hans loggbok får vi som läsare veta allt om hans tankar.Tove Berggren har verkligen hittat ett sätt att skriva på som är så tilltalande, humoristiskt och många gånger på pricken! Gillar man Lennart Lordi så har Tove Berggren skrivit en bok till om honom, den heter Nödsignal från horisonten. Jag hoppas verkligen att hon kommer att skriva fler." bokohoj.wordpress.com

"Den är ju superkul /.../ Till viss del kan man likna Lennart Lordis loggbok vid en svensk variant av Dagbok för alla mina fans, och det säljer ju definitivt! /.../ Jag får samma glada känsla efter att ha läst Utsikt från livets planet, som jag får efter att ha läst en Semlan & Gordon-bok, som ju också är lika underhållande som klok. Jag är störtsugen på att läsa fortsättningen /.../ ett väldigt eget språk. Det är korthuggna meningar och tvära kast /.../ språket helt naturligt och väldigt äkta. Det är hur klart som helst att det är Lordi som skrivit boken. Vem är den där Tove Berggren liksom?"  www.bibloanna.blogspot.se

"Den här plockade han direkt, för han tyckte den verkade som "Dagbok för alla mina fans". Han är annars absolut inte en av de där som läser mest - snarare tvärtom. Men den här kom han med ett par veckor senare, och med lysande ögon berättade han att han hade läst hela, och att den var "riktigt, riktigt bra, och du borde läsa den faktiskt". /.../  Efter halva boken var jag frälst. Det här var ju riktigt bra! Vilka smarta tankar! Så mycket klokheter och finurligheter! Och knäppa och roliga saker! Och vilken fantastisk fröken Lennart har i skolan! Och...och...och... Jag förstod de lysande ögonen." www.carolinalandin.blogspot.se

"Det är verkligen som att läsa ur någons dagbok, Killen i boken tänker som ett barn gör och inte som en vuxen tror att barn gör, det känns som om boken är en riktig dagbok! (mycket skämt) Jag gillar att han hela tiden tänker på saker som ingen annan tänker på som t.ex. hur det skulle vara att ha en T-rex i trädgården? Det får en själv att tänka..." Ella, 5D, http://brommabobarn.se.

Förläggarens fetning av text för att lättare hitta kortversioner av citat:

"Lennart Lordis loggbok är fylld av klurigheter och funderingar över livet. Väldig rolig och finurlig tycker jag!" www.bibliotekmitt.se

"Lordi hittar tonen /.../ debuterar med en kapitelbok som fångar dagboksformatet - förlåt, loggboksformatet - på pricken. /.../ För det mesta är det humoristiskt och småfinurligt, med små skärvor av livets mörka sidor. Mest gripande blir det när han berättar kortfattat om en jobbig händelse och inte formulerar sina känslor kring den i klartext, men man förstår ändå." Maria Nygård, Upsala Nya Tidning

"Mycket underhållande ... författaren har hittat en alldeles egen ton som känns äkta och originell. 'Utsikt från livets planet' är en bok med många humoristiska kvalitéer som inte väjer för att ta upp stora livsfrågor. Här möter vi ämnen som mobbning, död, vänskap och kärlek." Dag Hedberg, BTJ

Recensionsdag: 2012-09-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Marcus Olsson Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789163871504 (2012-08-27); E-bok, epub2, 9789163873201 (2012-08-27)

Författare: Tove Berggren
Illustratör: Marcus Olsson
Köp boken Provläs