Om det regnar i Ahvaz

Författare: Nioosha Shams
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2020-06-01
Recensionsdag: 2020-06-01

Mediakontakt: Sara Kyhlstedt

Ava går i trean på gymnasiet och har legat med varenda bicurious tjej i hela skolan. Hon tror inte på kärlek, hon tror på vännerna Mira och Hugo och på att de tre tillsammans bildar Sveriges Starkaste Trio. Hon tror på sin regndyrkande farsa, på att leva lyckligt för alltid. Ava tror inte på kärleken, inte förrän hon träffar Nadja: bomben, solen, skogsbranden - med det efterhängsna exet. Och då tror hon plötsligt på allt. Nioosha Shams romandebut handlar om den första kärlekens stora känslostorm och om att höra hemma.

”Jag är Ava Hashemi, totalt elektrisk och alltid ovillig att lägga mig platt.
Jag är Ava Hashemi, jag älskar att leka, men om du leker med mig på fel sätt sticker jag ut dina ögon.
Jag är Ava Hashemi, självisk på precis rätt nivå och mer självständig än en gatukatt. Nej, inte en gatukatt, en fucking panter, en palang sprungen ur Ahvaz torra jord.
Jag är Ava Hashemi, och jag var inte kär.”

"Färgsprakande om den första kärleken /.../ Medryckande, händelserikt, romantiskt ungdomsdrama i tiden innan, under och efter studenten" LitteraturMagazinet

"Berättelsen skildrar Ava och Nadjas kärlek och den är sådan att den brinner snabbt och intensivt.

Slutet är hoppfullt. Något gott kommer ut ur allt. Och ett gott, kommande författarskap anas av den här debuten." Dagens Nyheter

"Nuet, vänskapen, festen, kärleken. Känslostormar av lycka och kras när ett vi vill olika.  Om det regnar i Ahvaz har ett härligt och otroligt drivet språk. Jag ser fram emot att läsa mer av debutanten Nioosha Shams." Prickigapaula.blogspot.com

"Färgsprakande om den första kärleken /.../ Medryckande, händelserikt, romantiskt ungdomsdrama i tiden innan, under och efter studenten" /.../ Omslagets varma färger återspeglar bokens innehåll, det spritter av ungdomlig energi, optimism och glädje. Det enda som skaver är hotet om ett underkänt mattebetyg och att lillebror Ashkan skärmar av sig alltmer. Ingen vet vad Ashkan gömmer i sitt låsta rum eller vad han gör ute sent på nätterna.Språket är färgsprakande och poetiskt. Nioosha Shams inkluderar läsaren i ett medryckande, händelserikt, romantiskt ungdomsdrama i tiden innan, under och efter studenten. Före, under och efter att Ava träffar Miras storasysters kompis Nadja och blir kär för första gången. Nadja visar sig tyvärr vara ungefär lika svårfångad som Ava brukar vara och hennes ex vägrar släppa taget. Men det mest centrala i boken är ändå vänskapsbanden mellan Ava, Mira och Hugo, den bästa trion sen triangeln uppfanns." Sandra Sandström, Litteratur Magazinet 4 av 5 LM

"Boken har flera fördelar när det gäller representation. En av dem är att de flesta karaktärerna inte är vita, även om det kan låta så på namnen ovan. Läsaren får delvis hänga i förorten även om det inte uttalat. En annan fördel är att det finns många karaktärer som inte är heterosexuella. Om det inte varit för dessa fördelar hade Om det regnar i Ahvaz varit en ganska vanlig roman om komplicerad kärlek, men fördelarna gör att boken sticker ut. Jag hoppas dock att vi får läsa mer från förort och med bättre representation framöver." /.../ "örtjänar en tydlig plats bland ungdomslitteraturen" sofiesbokblog.se

"I Nioosha Shams debutroman ”Om det regnar i Ahvaz” finns ingen rädsla. Här berättas om Ava Hashemi och hennes möte med den något äldre Nadja. Här beskrivs hur kyssar räcker ända tills Lp-skivan tar slut och hur kroppar kan vara det mjukaste som finns i världen." /.../ "Som läsare blir man också förälskad. Det må vara banalt och berättat tusen gånger förr, men som det berättas denna gång, helt övertygande och drabbande." /.../ "Berättelsen skildrar Ava och Nadjas kärlek och den är sådan att den brinner snabbt och intensivt.

"...förtjusas av en debutroman full av humor" /.../ "exakt det är som gör den så förtjusande. Humorn? Ja, det är en del av det. Och värmen, ömheten. Det är feelgood, helt enkelt, en roman man vill umgås med, saknar när man lägger den ifrån sig." /.../ "Shams briljerar i beskrivningarna av den trevan och tvekan som präglar en ojämlik förälskelse." /.../ "Nioosha Shams har en distinkt röst, det är det viktigaste av allt. Det är ur den värmen och ljuset strålar, och jag längtar efter att höra den igen." Hanna Johansson, Expressen, Göteborgs Tidning

"Om det regnar i Ahvaz är romanen jag önskar jag läst när jag var 17 år och så kär att jag stannade i en relation där den andra redan lämnat."/.../"Nioosha Shams debutroman är välskriven, rapp och med en omsorgsfullt uppbyggd historia om vänskap och den första stora kärleken." Katarina Diehl, Dagens bok

"Oj, vad jag önskar att den här fanns när jag var tonåring! Den har ett otroligt flyt, som en jävla vårflod. Hoppas debutant Shams ger oss fler lesbiska vårfloder." Nelly, recensent på Goodreads

"Den här berättelsen fångade mig direkt och när jag väl hade börjat läsa boken kunde jag nästan inte sluta"/.../"Under de dagar det tog för mig att läsa de 287 sidorna av Om det regnar i Ahvaz befann jag mig verkligen i Avas universum. Jag gillade boken mycket och hoppas att få läsa mer av Nioosha Shams i framtiden. Om det regnar i Ahvaz är en strålande debutroman med verklighetstrogna karaktärer, en intressant handling och ett medryckande språk." Agnesbokblogg.blogspot.se

"Shams språk och berättande är självsäkert och enkelt. Med ofta få meningar lyckas hon ge en tydlig bild av karaktärerna genom Avas ögon på ett sätt som gör att de känns realistiska och komplexa, utan att för den delen fastna i detaljer. Dialogen är naturligt rolig och lätt att känna igen sig i."/.../"Shams har lyckats skapa karaktärer jag vill ha som bästisar"/.../"En fin skildring av de där livsviktiga relationerna som en bara måste ha. En mysig bok där humor och självdistans blandas med fullt allvar, och sånt som är så fint att en vill gråta." Elvira Rosenlund, Kultmagasin

"en helt vanlig Stockholmsbaserad ungdomsroman - men en himla bra sådan." /.../"Nioosha Shams språk är fyllt av värme och humor och IRONI. Jag älskar Ava, hon är rätt ego men också underbar. Jag älskar också hur politisk Shams vågar vara - utan att egentligen vara det."/.../"Om det regnar i Ahvaz är en lysande debut, ett riktigt nöje att läsa, och jag ser verkligen framemot vad Shams kommer att skriva i framtiden!" ELVIRA NIEMI, ToveMag

"Modigt och fräscht. Så beskriver Anna Remmets Nioosha Shams debutroman Om det regnar i Ahvaz – en klassisk kärlekshistoria i gymnasievärldens vänsterkretsar i total avsaknad av de trötta klichéer som fortfarande alltför ofta omgärdar berättelser om unga kvinnor, unga kvinnor med invandrarbakgrund. Unga kvinnor som är lesbiska." /.../"Att som Biskops Arno¨-elev va¨lja att romandebutera med en sa° kallad ungdomsroman, som fortfarande har la¨gre status i litteraturhierarkin, ka¨nns ba°de modigt och fra¨scht." /.../"ganska snart kapitulerar jag. Jag kapitulerar info¨r miljo¨beskrivningarna av ett somrigt Stockholm och info¨r beskrivningar av hur det ka¨nns i kroppen att a¨ntligen fa° kyssa na°gon en la¨ngtat efter att kyssa, och info¨r skildringar av hur det ka¨nns att ro¨ra vid den a°tra°ddes kropp. Ba°de Stockholm och ka¨rleken a¨r fint och sinnligt beskrivna.

Det a¨r ocksa° befriande hur Om det regnar i Ahvaz helt saknar de tro¨tta kliche´er som fortfarande alltfo¨r ofta omga¨rdar bera¨ttelser om unga kvinnor, unga kvinnor med invandrarbakgrund. Unga kvinnor som är lesbiska." Anna Remmets, Feministiskt perspektiv

"Om det regnar i Ahvaz är en välskriven och stilsaäker ungdomsroman med ett ungt och spänstigt spra°k. /.../ Samtida frågor om kroppsnormer, rasism, politik, aktivism och unga kvinnors rätt till sin sexualitet diskuteras på ett väl integrerat sätt. /.../ Bokens titel anspelar pa° familjens anknytning till Iran. Avas pappa dyrkar regn eftersom regn betyder lycka i det torra och heta område han växt upp. Författaren har genom hela berättelsen utvecklat detta och gör eleganta kopplingar mellan vädret i området Örnsberg och gestalternas känslolägen."

Helhetsbetyg: 4. BTJ-ha¨ftet nr 8, 2020. Lekto¨r Helene Ehriander Recension

Visa mer

Recensionsdag: 2020-06-01 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans titel: (Ava) Omslagsformgivare: Sepidar Hosseini Platser: Stockholm Tidsperioder: här och nu Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: relationer Antal sidor: 289 Mått: 125 x 205 x 19 mm Vikt: 320 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789178035700 (2020-06-01); E-bok, epub2, 9789178035632 (2020-06-01)

Nyheter om boken

Om det regnar i Ahvaz

Författare: Nioosha Shams