Författare: Ulf Stark
Illustratör: Per Gustavsson
Köp boken Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2017-01-16
Recensionsdag: 2017-01-30

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Amy och Aron leker på Skroten. Där hittar de en dag en surmulen ande i en kanna ... En mångbottnad berättelse fylld av varm humor och vemodigt allvar på bästa Ulf Stark-vis! Tillsammans med Per Gustavssons uttrycksfulla bilder vävs fantasi och verklighet ihop. En underbar bok att läsa själv eller högt tillsammans.

Amy önskar sig fred på jorden. Och en svart katt. Aron hoppas varje dag att hans pappa ska komma hem. Under tiden leker de på Skroten som Amys pappa äger.

Där finns miljoner saker som folk har kastat. De hittar än det ena än det andra, men inte så ofta vad de letar efter.
   Ända tills de en dag råkar snava över en liten rostig oljekanna med pip. Därinifrån hörs ett gny och sedan en ilsken röst som säger:
   – Aj! Trampa på mej ni bara. Bry er inte om mej!
   Det var så det gick till när de träffade och blev vänner med den blyga och truliga anden Mujo. Och vem vill inte ha en ande som vän?

Ulf Stark och Per Gustavsson är två av Sveriges mest erkända barnboksskapare och i Amy, Aron och anden arbetar de ihop för första gången. Ulf Starks unika barnton matchas här av Per Gustavssons levande uttryck, linjer och tonsäkra färger.

"Hela boken är en hyllning till leken och fantasin. Ett credo över den tid då en skrottipp ännu var en tillåten plats för äventyr /.../ 'Amy, Aron och anden' är Ulf Starks och Per Gustavssons första samarbete, och tillsammans formar de en lekbejakande läsblues. Bra berättarmusicerat. Ren tonträff med en liten diskret blinkning till Tove Janssons "Det osynliga barnet". Förstås, för det är tilliten som gör oss synliga."
Pia Huss, Dagens Nyheter

" ... en modern anden i flaskanberättelse - fast med en ovanligt uttrycksfull, och stundom ganska sur, ande /.../ I verkligheten slår våra önskningar inte alltid in /.../ Men vi kan ta hand om våra önskningar. Ordna födelsedagskalas åt dem. Låta dem följa med på våra expeditioner genom skrothögar, fiendeterritorier och föräldrarnas tilltrasslade universum/.../ Här är det barnens inre världar som varit fläckvis osynliga, men som lyser allt starkare i takt med att de pysslar om sin krävande, fläckvis djupt besvikna, men alldeles fria ande."
Martina Montelius, Expressen

”Med hjälp av vänskapen till huvudpersonerna Amy och Aron och ett par upphittade gummistövlar lyckas han (anden) göra världen till sin, i ett vackert och lite vemodigt förvandlingsnummer av omisskännlig Ulf Stark-karaktär. Det syns att också Per Gustavsson trivs på skroten. Hans bulligt intagande linjeföring gifter sig fint med gamla rostiga Oplar, brödrostar och annat som stjälpts av för att stillsamt förtäras av tiden.”
Petter Lindgren, Aftonbladet

"Ulf Stark skriver om vänskap, längtan, fantasi, lek, förhoppningar och möjligheter. Hans språk är vackert beskrivande och innehåller associationer som ger Per Gustavsson möjligheter att brodera vidare i sina illustrationer /.../ Amy, Aron och anden är härlig högläsning med plats för skratt, samtal och fina illustrationer att beskåda."
Christina Wedenmark, BTJ-Häftet

"Här finns en skön jazzkatt till pappa och en annan som är frånvarande (på vilket sätt får man inte veta förrän i slutet). Stark vänskap och lojalitet mellan två barn som inte har något emot att släppa in ett tredje. Barnboksgiganten Ulf Stark kan tillåta sig flörta med såväl Tove Jansson och Lennart Hellsing (bagaren i boken heter Bengtsson) utan att det stör. Per Gustafssons färgillustrationer har väl sällan varit mer välplacerade, precis som storyn ramar de in allvarliga ämnen med värme utan att snuttifiera. Med bilder på varje uppslag och ordrikedom trots relativt korta textpassager bjuds man på en härlig läsupplevelse. Fantasin blir en tillflykt när livet lämnar en del övrigt att önska och slutet eftertänksamt och melankoliskt såsom det är ibland hos Ulf Stark."
Jenny Byström, Folkbladet

”Precis som i verkliga livet blandas roliga lekar med stråk av melankoli. Med hjälp av Ulf Starks bästa humor uppstår en god balans av humor och allvar. Inte minst dialogen är kärv och härlig /…/Detta är Ulf Starks och Per Gustavssons första samarbete och det känns att författaren och illustratören klickar. Gustavssons bildstil passar fint i lite skrotiga miljöer med många mojänger.”
Kristianstadsbladet, Eva Wahlström

"En högläsningspärla om Amy (som önskar sig fred på jorden) och Aron (som önskar sig att pappa ska komma hem) och anden (som de hittar i en rostig oljekanna på skroten)."
Bladen brinner tipsar i Vi läser och Lotta Olsson tipsar i DN

"Högläsning är dagens höjdpunkt! Denna bok bjuder på fantasi, festligheter och en spännande handling."
Marie Strömberg Andersson, Norra Skåne

Recensionsdag: 2017-01-30 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Per Gustavsson Originalutgåvans utgivningsår: 2017 Formgivare: Caroline Linhult Boktyp: kapitelböcker Platser: skrottippar Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Antal sidor: 128 Mått: 155 x 217 x 17 mm Vikt: 392 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163888717 (2017-01-16); E-bok, pdf, 9789163894725 (2017-01-16); Ljudbok, digital, 9789176514528 (2017-01-16)

Amy, Aron och anden

Författare: Ulf Stark
Illustratör: Per Gustavsson