Författare: Annika Thor
Illustratör: Ishtar Bäcklund Dakhil
Köp boken Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2020-09-04
Recensionsdag: 2020-09-04

Mediakontakt: Sara Kyhlstedt

Annika Thor är en av våra verkligt stora berättare. I "Odysseus pojke" skriver hon om teman som är både tidlösa och skrämmande aktuella: Att längta efter en förälder man aldrig har känt. Att förstå vad krig gör med människan – och att välja ett annat liv än krigarens och hjältens.
Telemakos, Odysseus son, har inte många jämnåriga vänner på Ithaka. Mest är han hemma i palatset, med sin mamma Penelope och barnsköterskan Eurykleia. Han tänker mycket på sin pappa som han aldrig hann lära känna. Odysseus drog ut i krig, långt borta i Troja, och har inte kommit tillbaka till ön. På kvällarna händer det att Eurykleia sätter sig på sängkanten och berättar fantastiska historier om Odysseus hjältedåd, och Telemakos älskar att lyssna och fantisera om att hans pappa ska komma hem.
Men åren går. Snart är Telemakos en ung man och måste själv ta ansvar för sin egen och sitt lands framtid. Ska han gå i sin pappas fotspår? Eller finns det ett annat sätt att växa upp till man?
"Odysseus pojke" är en högklassig allåldersroman som rymmer både en lyhörd uppväxtskildring och en spännande äventyrsberättelse, byggd på den grekiska mytologin, om Odysseus vindlande resor på havet efter kriget i Troja.

Annika Thor har bland annat skrivit "Odjuret i labyrinten" (med illustrationer av Jakob Wegelius), "En ö i havet"-serien om systrarna Steffi och Nelli och bilderboken "Mirabell och Astrakan". Hennes böcker har bearbetats för teve, teater och radio, de har översatts till många språk världen över och prisbelönats både i Sverige och internationellt. Ishtar Bäcklund Dakhil är illustratör och har här illustrerat omslag och inlaga.

Citat ur "Odysseus pojke" av Annika Thor:

”Stigen slingrade sig upp och ner för branta backar, men pojken var inte trött. Ibland sprang han ett stycke bara för att det var så skönt att känna den ljumma vinden mot ansiktet, ibland saktade han in för att titta på en fladdrande fjäril eller en skalbagge med glänsande skal. Då skuttade hunden före, innan han stannade längre fram på stigen och väntade med hängande tunga och viftande svans.
De hade ingen brådska, fast solen hängde som ett väldigt gulrött plommon över bergskammen bakom dem och snart skulle försvinna. Det var som om dagens sista värme pressades ut som saften ur en mogen frukt, den strömmade över marken och fick doften av timjan och rosmarin att stiga i ett moln som nästan gjorde honom yr i huvudet
I ena handen kramade han den vackra snäckan som han hade fått av sin farmor. Den skulle han visa för sin mamma när han kom hem, och för Eurykleia. Farmor hade sagt att den kanske hade spolats iland på ön från en annan strand långt borta, och kanske, kanske hade hans pappa en gång hållit den i sin hand.”

"Illiaden och Odysséen i lätt och intelligent nytappning för barn" /.../ "Ändå vågar sig Annika Thor på att berätta den i barnboksversion, ur Odysseus sons synvinkel. Och som hon gör det! På drygt tre­hundra sidor återberättar hon de viktigaste berättelserna, samtidigt som hon ger pojken Telemachos en egen, välbehövlig uppväxtskild­ring där han snart börjar grubbla över sin mäktige, frånvarande far. Varför valde Odysseus kriget före familjen?" /.../ "Det skulle ha räckt med att återberätta klassikern, men Annika Thor låter det även bli en allmänmän­sklig, sårig beskrivning av hur svårt det är att förena sonens kärlek till fadern med den unge mannens övertygelse om att faderns väg aldrig kan bli hans." Lotta Ohlsson, Dagens Nyheter

"Poetisk högläsningsbok" /.../ "Annika Thors språk är på en och samma gång både distinkt berättande och svindlande poetiskt. Om utrymmet här tillät skulle jag vilja citera långa stycken om solnedgångar som hänger som gulröda plommon över bergskammen och hur doften av solvarm rosmarin och timjan stiger som ljuva moln från marken. Det är en mycket njutningsfull läsning som jag varmt skulle rekommendera för högläsning, gärna i en skara av lyssnare i olika åldrar." /.../ "Ishtar Bäcklund Dakhils grafiska bilder är lika sinnliga de, detaljrika och i en stil som tar upp mönster från krukor och andra historiska föremål. Det har blivit en mycket läsvärd bok, som kräver sin läsares totala uppmärksamhet. Eller, som redan sagt, en mycket bra högläsningsbok!" Borås Tidning

"Illiaden och Odysséen i lätt och intelligent nytappning för barn" /.../ "Ändå vågar sig Annika Thor på att berätta den i barnboksversion, ur Odysseus sons synvinkel. Och som hon gör det! På drygt tre­hundra sidor återberättar hon de viktigaste berättelserna, samtidigt som hon ger pojken Telemachos en egen, välbehövlig uppväxtskild­ring där han snart börjar grubbla över sin mäktige, frånvarande far. Varför valde Odysseus kriget före familjen?" /.../ "Det skulle ha räckt med att återberätta klassikern, men Annika Thor låter det även bli en allmänmän­sklig, sårig beskrivning av hur svårt det är att förena sonens kärlek till fadern med den unge mannens övertygelse om att faderns väg aldrig kan bli hans." Lotta Ohlsson, Dagens Nyheter FETSTIL AV RED PÅ BC

"Odysseus pojke är en mycket väl berättad historia, fylld inte bara av spänning utan också av eftertanke och livsvisdom. Utmärkt som högläsning för alla åldrar." Lena Kåreland, Opsis tidskrift

"Annika Thor sätter fokus på en mansbild som är fokuserad på styrka och strid, på den starkes rätt över den svages." /.../ "Annika Thor väver här en mänsklig dräkt åt krigens an­tika Grekland. Tillsammans med Ishtar Bäcklund Dak­hils vackra illustrationer stäl­ler ”Odysseus Pojke” flera vik­tiga frågor om ungdom och moral som ekar i vår egen tid. Räcker det med att vara snäll för att vara god? Är våldet en dygd? Vad gör kriget med en människa?" Norrbottens-Kuriren

"Poetisk högläsningsbok" /.../ "Annika Thors språk är på en och samma gång både distinkt berättande och svindlande poetiskt. Om utrymmet här tillät skulle jag vilja citera långa stycken om solnedgångar som hänger som gulröda plommon över bergskammen och hur doften av solvarm rosmarin och timjan stiger som ljuva moln från marken. Det är en mycket njutningsfull läsning som jag varmt skulle rekommendera för högläsning, gärna i en skara av lyssnare i olika åldrar." /.../ "Ishtar Bäcklund Dakhils grafiska bilder är lika sinnliga de, detaljrika och i en stil som tar upp mönster från krukor och andra historiska föremål. Det har blivit en mycket läsvärd bok, som kräver sin läsares totala uppmärksamhet. Eller, som redan sagt, en mycket bra högläsningsbok!" Eva Wahlström, Borås Tidning, Smålandsposten, Kristianstadsbladet, Barometern, Ystads Alllehanda, Blekinge Läns Tidning

"4 av 5" i Kamratposten.

"Annika Thors bok är inte bara en bok om hjältemod, äventyr och Odysseus list. Djupast är det en bok om fred som en hel del kretsar kring Telemakos och hans väg till vuxen man." /.../ "Annika Thor framhåller även kvinnorna i sin berättelse. Både Penelope och Helena är handlingskraftiga och överglänser sina män på flera sätt." /.../ "Detta är en välskriven allåldersbok med stark dragningskraft. Annika Thor lyfter fram eviga frågor så denna antika berättelse känns aktuell än idag. Ishtar Bäcklund Dakhils suggestiva illustrationer förstärker sago- och äventyrskaraktären."

Helhetsbetyg: 4. BTJ-häftet nr 14, 2020. Lektör Dag Hedberg

Recensionsdag: 2020-09-04 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Ishtar Bäcklund Dakhil Originalutgåvans titel: Odysseus pojke Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Formgivare: Caroline Linhult Nomineringar: HC Andersen-medaljen Utmärkelser: Augustpriset, Deutscher Jugendliteraturpreis Boktyp: blivande klassiker, Thors tolkning av kanons stora Odyssen, där barnet står i centrum Platser: Medelhavet, antikens Grekland, Ithaka, Sparta osv Tidsperioder: 2000 fkr Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: historiska berättelser Antal sidor: 336 Mått: 157 x 220 x 33 mm Vikt: 765 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789178037902 (2020-09-04); E-bok, epub2, 9789179753405 (2020-09-04); Ljudbok, digital, 9789179778798 (2022-09-27)

Nyheter om boken

Odysseus pojke

Författare: Annika Thor