Författare: Katarina Genar
Illustratör: Alexander Jansson
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2018-07-02
Recensionsdag: 2018-07-16

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Spöket i dimman är den andra fristående kapitelboken i Katarina Genars rysmysiga serie "Mystiska skolan". Skolan där både elever och lärare från förr dröjer sig kvar! Spännande och lagom läskigt för nybörjarläsare med magiska illustrationer i svartvitt av Alexander Jansson.

Jag heter Greta och jag älskar min skola. Ibland händer det mystiska saker här och det finns sådant som inte alltid syns …

Vår lärare Mattias gillar allt som är gammalt. I dag visar han några brev, skrivna av barn som gick på skolan för länge sedan. Ett av breven har en spretig handstil. Pojken som skrivit det utvandrade till Amerika för mer än hundra år sedan. Det ena hörnet på brevet är trasigt. Vad konstigt …

På rasten leker vi på skolgården. Jag och min kompis Malte kastar löv på varandra. Plötsligt ser jag något på marken! Det är ett litet mynt. Vems kan det vara och var kommer det ifrån?

Och vem var skuggan jag såg röra sig i dimman förut? Var det bara inbillning … Hur hänger allt ihop?

Böckerna om "Mystiska skolan" går att läsa i vilken ordning du vill och finns i olika svårighetsgrad. I Lätt att läsa-serien finns det sedan tidigare fler böcker om "Mystiska skolan": Svarta madam, Anden i glaset, Spökhunden, Pianot på vinden och Spöksången. Dessa böcker är lite enklare, mer lättlästa och har bilder i färg.

"Det är spännande på en helt lagom nivå. Illustrationerna av Alexander Jansson följer texten väl och är både lite lustiga och mystiska /.../ Mystiska skolan ges ut i två svårighetsgrader: Lätt att läsa och Mer att läsa. Boken passar utmärkt för nybörjarläsaren som hunnit en liten bit på väg."

Maria Christensen, BTJ-häftet

Sagt om Katarina Genar:

"Katarina Genar framstår alltmer som den solklara arvtagaren, inom svensk barn-och-ungdomslitteratur, till Maria Gripe. Den magiska realismen lockar med sin spänning: vad är fantasi, vad är verklighet? Och spelar det egentligen någon roll, när mysrysandets konst hanteras så mästerligt?!"
Belinda Graham, Tidningen Kulturen

Sagt om tidigare böcker i serien "Mystiska skolan":

" ... nu kan de som är fans av Mystiska skolans lätt-att-läsa böcker fortsätta i serien, när de andra blivit för enkla eller om de vill ha mer. Bilderna är i svartvitt och mjukt tecknade i fina nyanser /.../och passar så bra med spöktemat. Jag gillar den här boken väldigt mycket. Den är så medryckande att jag nästan kan känna det lite kyliga draget från skolans golv när jag läser /.../ Den kommer vara perfekt att krypa upp med i en fåtölj i höst, medan vinden viner ute och bladen rasslar och skolorna börjat. Välkomna till biblioteket ..."

biblioteksbubbel.blogspot.se

"... visst spökar det, fast kanske inte riktigt på det sätt som barnen tänkt sig. Boken är lättläst och innehåller nio kapitel som är lagom långa och rikt illustrerade. Berättelsen drivs framåt och den har en lagom spänningsnivå anpassad för åldern. Boken kan läsas som en del i serien eller fristående och den passar utmärkt för de läsare som nått förbi nybörjarstadiet."

Maria Christensen, BTJ-häftet

"Berättelsen är spännande och har flera bottnar, som rymmer både ett nu och ett då. Författaren vet att balansera det otäcka med det humoristiska. Hon har ett stillsamt vackert språk, som lämpar sig för magi. Upplägget är stora bilder med några få, korta rader text på varje sida. Alexander Janssons suggestiva illustrationer förhöjer den magiska stämningen. Berättelsen passar utmärkt både för nybörjarläsaren och som högläsning."
Elsie Runnö, BTJ-häftet

"– Till alla tuffa sjuåringar i bekantskapskretsen, vill jag ge Katarina Genars böcker om Mystiska skolan” /.../ Perfekta för nybörjarläsare, lagom läskigt om en spökskola vi alla skulle vilja gå på. De underbara illustrationerna av Alexander Jansson gör att det känns som att kliva in i en film."
Åsa Larsson, deckardrottning, i Tara

"De starka men dova färgerna med många skuggningar gör skolmiljön till en plats där allt kan hända."

Margareta Brengdahl, BTJ-häftet

"Pianot på vinden är för yngre läsare, de som just håller på att knäcka läskoden, men här finns samma spännande uppbyggnad tills man når "la grande finale" /.../ Den mystiska skolan som skildras i Pianot på vinden är något av en drömskola, gammaldags med tinnar och torn som ett Disneyslott. Skolgården verkar vara full av vinklar och vrår och gömställen. Visst är det självklart att det finns spöken på en sådan här skola! Men spökena är snälla, potentiella kompisar och, som till exempel i fallet med Spökhunden, även skolans beskyddare."
Belinda Graham, Tidningen Kulturen

"Författaren Katarina Genar lyckas skapa spänning i den enkla texten /.../ Uppslagen domineras av de vackra illustrationerna av Alexander Jansson. Persongalleriet har fått tydliga karaktärer. Färgerna är mustiga med mest kalla nyanser. På flera av teckningarna finns detaljerade miljöer som kraftigt medverkar till den kusliga stämningen. Huvudpersonernas minspel uttrycker alla skeenden."
Margareta Brengdahl, BTJ-häftet

"Det finns skolor som man gärna skulle besöka. Som Hogwarts i J.K Rowlings Harry Potter böcker. Eller Mystiska skolan i Katarina Genars böcker /.../ Skolan är charmigt förfallen, och ser mer ut som något på ett nöjesfält än en vanlig svensk funktionell skola /.../ Illustrationerna i Anden i glaset är härliga och gjorda med hjälp av en mängd olika tekniker. Man ser penseldragen i barnens hår, samtidigt som däckgungorna är fotografiskt perfekta. Det är kontrasterna som gör det. Det här är lagom lättläst och lagom läskigt för de minsta att läsa själv."

Belinda Graham, Tidningen Kulturen

Recensionsdag: 2018-07-16 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Alexander Jansson Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Tidsperioder: 1800-talet, 2010-talet Serie: Mystiska skolan Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: fantasy Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789163899584 (2018-07-02); E-bok, pdf, 9789163899782 (2018-07-02); Ljudbok, digital, 9789176519035 (2018-07-02)

Boken ingår i serien Mystiska skolan

Mystiska skolan. Spöket i dimman

Författare: Katarina Genar