Josefin och Villa-Ulla löser mystiska mysterier

Författare: Johan Unenge
Illustratör: Päivi Unenge

Utgivningsdag: 2008-09-25
Recensionsdag: 2008-09-25

Joaefin och Villa-Ulla - bästisarna rycker ut igen!Världen är full av mysterier om man bara tittar efter riktigt noga. Det är något som bästisarna Josefin och Villa-Ulla vet. Med förstoringsglas och anteckningsbok ger de sig ut för att lösa alla mystiska mysterier. ”För man vet aldrig när man ser något misstänkt eller när man behöver förhöra någon”, som Villa-Ulla säger.
Ta till exempel tanten i blomsteraffären som försöker förgifta kunderna med små vita påsar, eller rektorn som smyger i buskarna och försvinner i ett moln av rök, eller ufot i simhallen … Tyvärr är Josefin och Villa-Ulla nästan för bra som detektiver, för alla mysterier får en mycket naturlig lösning. Johan Unenge har tillsammans med illustratören Päivi Unenge skapat en färgsprakande och humoristisk bok om allt det som kan verka obetydligt, men som är viktigt - åtminstone om man är tjej och 8 år.   Det här är den fjärde delen i serien om bästisarna Josefin och Villa-Ulla. Läs också: ”Josefin bästis med Villa-Ulla” (2004), ”Josefin osams med Villa-Ulla” (2006) och ”Josefin och Villa-Ulla, snällast i världen” (2007).

”Jag är oerhört svag för hela konceptet kring böckerna om Josefin och Villa-Ulla. Layouten är helt bedårande i varje detalj, från de karamelliga illustrationerna och krusidulliga rubrikerna som känns som en enda stor glädjeyttring, till de insiktsfulla och humoristiskt träffande beskrivningarna av vänskap och fantasilekar hos två åttaåriga tjejer. Utan att det på något sätt blir krystat eller överlastat får Johan Unenge med bästisproblematik, klasskillnader, översittare, djurplågare och avundsjuka i en bok som egentligen handlar om mysterier.”
Sarah Utas, BTJ-häftet

”Flickornas entusiasm och övertygelse bildar en spännande detektivhistoria. I texten framställs just detta med stor tydlighet, humor och värme. Illustrationerna är härligt uttrycksfulla och roliga och följer textens händelseförlopp. en mycket bra kapitelbok för 7–10 ­åringar.”                                                                                                                                              Ursula Wilhsson Palmér, BTJ-häftet

"
Detta är en rolig liten berättelse, full av knastankar och hyss. Ibland sätter detektivarbetet vänskapen på prov."
Staffan Engstrand, Norrtelje Tidning

Sarah Utas, BTJ-häftet

"
Staffan Engstrand, Norrtelje Tidning

Recensionsdag: 2008-09-25 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Päivi Unenge Formgivare: Marit Messing Serie: Josefin och Villa-Ulla Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Antal sidor: 128 Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789163848933 (2008-09-25)

Boken ingår i serien Josefin och Villa-Ulla

Författare: Johan Unenge
Illustratör: Päivi Unenge