Sagor om hösten

Författare: Flera Författare
Illustratör: Flera illustratörer

Utgivningsdag: 2004-08-31
Recensionsdag: 2004-08-31

I vår serie med antologier på årstidstemat har vi kommit fram till den sista delen, den årstid som den svage lär kalla höst! Visst: hösten är regn, avfallna löv, blåst och så november som en riktigt vidrig avslutning. Men det finns massor av fina stunder också! Luften är klar och man kan gå ut i skogen och plocka lingon och svamp. Löven blir vackra, man kan äta äpplen direkt från träden. Och smyga runt i de mörka kvällarna med ficklampa eller se på stjärnorna och månen. Och november blir faktiskt bara så trist som man själv gör den! Anstränger man sig bara lite (som gubben i Ulf Nilssons text) så finns det något att fira i stort sett varje dag, faktiskt.    Förutom Ulf Nilssons gubbe får du läsa texter av t. ex. Britt G Hallqvist, Barbro Lindgren, Lennart Hellsing, Finn Zetterholm, Jan Lööf, Astrid Lindgren, Carin Wirsén, Inger Sandberg, Elsa Beskow (hon har gjort mycket för att göra hösten vacker - oj!) och Povel Ramel. Illustrerar gör exempelvis Ingela Peterson Arrhenius, Eva Lindström, Marit Törnqvist, Sara Gimbergsson, Filippa Widlund, Björn Bergenholtz, Gunna Grähs, Lasse Sandberg, Charlotte Ramel, Tord Nygren, Sven Nordqvist och Amanda Eriksson. Visst är hösten bäst?!

Tanken med den här antologiserien är att skapa något som känns lite extra, både i utförandet (linnerygg, bokmärkesband, generöst format) och innehåll. De texter och illustrationer som medverkar är gamla klassiker  som Elsa Beskows oförglömliga karaktärer och Pippi Långstrump, moderna klassiker som Billy, Mamma Mu och Lilla syster Kanin och okonventionella, roliga nyillustreringar av kända dikter, sånger och berättelser. Man ska läsa böckerna under flera år och bli glad, överraskad, rörd och underhållen på nya sätt varje gång!

Recensionsdag: 2004-08-31 Illustratör: Flera illustratörer Antal sidor: 128 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789163825712 (2004-08-31)

Sagor om hösten

Författare: Flera Författare