Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2023-01-10
Recensionsdag: 2023-01-10

Mediakontakt: Ragnhild Glimregn

Augustprisnominerade "De tar allt ifrån mig"

Hur mycket kan man offra för att få sin röst hörd?

Frida är femton år och nybliven jägare. Hon drömmer om att gå i sin mammas fotspår: bli jaktlagets ledare och få älgblod på kängorna. Jakten är det enda som finns kvar i byn. Allt annat har tagits ifrån dem. Men när ett okänt djur dyker upp i skogen avlyser länsstyrelsen älgjakten. Den här hösten ställs allt på sin spets. I stället för en efterlängtad jakt inleds en kamp om vem som har rätt att bestämma över en annan människas liv. Förutom jakten är det Emmy, det är något med henne som inte stämmer. Och Frej med svart nagellack, varför vill han hänga med Frida?

”De tar allt ifrån mig” är en andlöst välskriven inlandsroman. En tät och gnistrande skildring av en uppväxt i ett Sverige där samhället monteras ner. Där raseriet och utanförskapet får människorna att ta lagen i sina egna händer.

Linda Jones debuterade 2019 med ”Bete sig” som fick ett väldigt fint mottagande och tilldelades Norrlands litteraturpris. "De tar allt ifrån mig" nominerades till Augustpriset 2023.

”Nu kan jag urskilja Korsningens benmuskler. Senorna som klättrar över låren. Hjärtat som slår i jämn lugn takt, tvärtemot mitt. Frej har rätt. Jag har aldrig sett något vackrare.”

"Kraftfull roman" Dagens Nyheter

"Målande och realistiskt om trauman och tonårsliv, skola och älgjakt. I hopplösheten glimtar hopp och humor." Borås tidning

Augustprisnominerad 2023!

Motiveringen lyder:

"I De tar allt ifrån mig ges en kraftfull röst åt en landsbygd vars utarmning tycks förutbestämd. Lojaliteter både fördjupas och utmanas då ett märkligt hybriddjur gäckar både byns jaktlag och den fångade läsaren. Linda Jones väjer aldrig, även det mest komplexa blir glasklart genom hennes skarpa kikarsikte. När hennes finger kramar avtryckaren hörs det rasande skottet lång väg."

"...en intensiv ungdomsroman om att leva och växa upp i ett samhälle som krymper. Temat staden kontra landsbygden varvas med frågor kring tonårsliv, skola och relationer i denna målande skildring av glesbygden och dess människor. /.../ Jag rekommenderar varmt denna träffsäkra bladvändare både för unga och vuxna läsare." Söderhamns-Kuriren

"...synd och skam om denna fantastiska roman inte nådde en större läsekrets än de inbitna ung­domsboksläsarn." Dagens Nyheter

"Berättelsen är allt annat än blek och beskrivs hellre med ord som kraftfull, rafflande och angelägen. Gestaltningen av människor och natur är så realistisk att jag under läsningen tror mig känna doften av Frejs deodorant, smaken av frysta lingon och smärtan i axeln efter rekylen. Samtidigt finns det en skönhet i texten som för tan­karna till äldre konstsagors natur­skildringar. Det vore med andra ord synd och skam om denna fantastiska roman inte nådde en större läsekrets än de inbitna ung­domsboksläsarn." Dagens Nyheter

"De tar allt ifrån mig”, har Jones hittat sin röst." Dagens Nyheter

"Den utarmning av landsbygden som pågått genom decennier av regeringsskiften ligger som ett ra­sande stråk bakom varje mening." Dagens Nyheter

"Lysande intensiv ungdomsroman med egensinnigt språk." Dagens Nyheter

"De tar allt ifrån mig av Linda Jones är en bladvändare av rang.  En vansinnigt spännande, välskriven och dialogstark bok om livet i utkanten, där människorna måste ta lagen i egna händer för att överleva.

Rekommenderas starkt!" barnochungdomsbok.blogspot.se

"jag känner direkt igen mig i Linda Jones roman ”De tar allt ifrån mig”. Byalivet är speciellt, det är inte som storstadsliv." /.../ "boken är väldigt underhållande." Norrländska socialdemokraten

"borde inte underskattas, rekommenderas starkt till vuxna också" Borås tidning

”En lysande skildring av glesbygd, utanförskap och hur det är att leva i ett samhälle som monteras ned. Helt rätt i tiden!” /.../ ”Det känns att hon skrivit med passion, det finns en energi i det här språket! Hon får till en klaustrofobisk känsla redan från början. Man känner hur saker och ting krymper, samhället, servicen försvinner. Man får förståelse hur det är att bo i glesbygd.” SVT Go' kväll, Boktipsare Monica Lindgren

"målande och realistiskt om trauman och tonårsliv, om så skilda saker som skytte och skola. /.../ en mycket läsvärd och inkännande roman om att våga lita på andra" Barometern, Oskarshams Tidning, Smålandsposten

"det är länge sedan jag läste en så sakkunnig och samtidigt dyster skildring av landsbygden och dess människor." Expressen

"lita på att Linda Jones vet vad hon skriver om." Expressen

"om ”De tar allt ifrån mig” varit en vuxenroman skulle den ha kunnat heta ”Löpa varg” och vara skriven av Kerstin Ekman. Eller heta ”Winter's bone: en helvetes vinter” och haft den amerikanska söderns eländesnestor Daniel Woodrell som författare. För det är länge sedan jag läste en så sakkunnig och samtidigt dyster skildring av landsbygden och dess människor. Detta trots att jag nog har plöjt mer i det ämnet än de flesta. Från natthimlens klara stjärnbilder ner till detaljstudierna av fingrarnas ingrodda självsprickor – lita på att Linda Jones vet vad hon skriver om." Expressen

"De tar allt ifrån mig är en mycket välskriven bok. Språket är utmejslat, lakoniskt och träffsäkert. Jag hör träden susa, älven forsa och skotten smälla. Boken är som allra starkast i personporträtten och relationerna - inom jaktlaget, mellan Frida och mamma Jorun, och den råa men bergfasta vänskapen mellan Frida och Emmy." Vetlanda-Posten

"tät och mörk och läsvärd för alla" Vetlanda-Posten

"De tar allt ifrån mig är tät och mörk och läsvärd för alla, definitivt inte bara ungdomar. Och trots svärtan lägger jag ifrån mig boken med en känsla av att nästa generation inte kommer att upprepa den förras misstag. Att det finns hopp." Vetlanda-Posten

"en mycket läsvärd och inkännande roman" Norra Skåne

"Linda Jones ger glesbygdens utanförskap en röst" /.../ "en tät, bitvis klaustrofobisk stämning" /.../ "en mycket läsvärd och inkännande roman" Norra Skåne

"Med språklig lyhördhet avtäcks ny mark i Norrbottens inland" Västerbottens-Kuriren

"Spännande inlandsroman med träffsäkert språk" Norrbottens-Kuriren

"Man skulle kunna vänta sig dialekt men hela romanen utgår från en ton, kultur och klass präglat av det manliga språk som formats i de nordliga nybyggarbyarna. Språket är distanserat och ordvalen oborgerliga. Samtalen rör sig kring det praktiska. Något som fortsätter trots att våldet i byn och förlusterna som drabbar människorna väcker känslor att behöva tala om. /.../ Men inte bara språket gör "De tar allt ifrån mig" särskild. Jones utforskar inlandsromanen, som vi ändå måste se som en egen genre, på sitt eget sätt. Istället för att återvända till ett förr-i-tiden skriver hon i ett nu där ingen vet hur livet i byarna ska levas om tio år. Det är spännande." Norrbottens-Kuriren

"Hennes nya roman är en bladvändare. Hennes kraft och engagemang för glesbygdens trauma är starkt och förmedlas genom hennes kraftfulla, mustiga språk och hennes humoristiska iakttagelser, som när ungdomarna har fått en ny lärare i svenska och han är dansk. Jag upplever romanen som en berättelse inifrån någon som levt nära och vill ge röst åt dem som inte själva ropar. Riktigt bra! " Helhetsbetyg: 4. Christina Wedenmark, BTJ-häftet nr 22, 2022.

Recensionsdag: 2023-01-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Omslagsformgivare: Sara Edström Boktyp: Norrlands litteraturpris för debutromanen, litterär spännande YA-roman, cross over till vuxen Platser: landsbygd Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: spänning och äventyr, Skönlitteratur barn och ungdom: relationer, Från 13 år, Tonåren Antal sidor: 320 Mått: 130 x 190 x 23 mm Vikt: 252 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789179773304 (2023-01-10); E-bok, epub2, 9789179777739 (2023-01-10); Ljudbok, digital, 9789179796877 (2023-11-24); Pocket, 9789179797393 (2024-07-11)

Nyheter om boken

De tar allt ifrån mig

Författare: Linda Jones